Afbeelding

VVD: zorgen over vliegtuiglawaai

Politiek

LISSE • De VVD-fractie van Lisse maakt zich zorgen over het vlieglawaai boven het dorp. Dat blijkt uit wat fractievoorzitter Wim Slootweg daarover zegt in een Nieuwsbrief.

"Vliegtuiglawaai wordt door een groot deel van de inwoners van Lisse als (zeer) hinderlijk ervaren. In het bijzonder in de Poelpolder, maar meer en meer ook in de dorpskern. Met 2640 klachten in 2015 is de gemeente Lisse veruit koploper in de regio. Uit het jaarrapport 2015 van de Omgevingsdienst WH blijkt in termen van geluidsbelasting dat het meetpunt in Poelpolder-Zuid met 56,6 dB(A) een vrijwel eerste plaats deelt met de Meerewijck in Leimuiden (57 dB(A). In de afgelopen drie maanden was de geluidsmeting in de Poelpolder zelfs duidelijk hoger dan in Leimuiden vorig jaar. De voor veel starts gebruikte Kaagbaan wordt genoemd als een van de veroorzakers, maar ook het afsnijden van de zogenoemde Bergi-bocht en de vaak gekozen (te) lage vlieghoogtes dragen eraan bij."

"De VVD-fractie maakt zich zorgen over dit vliegtuiglawaai, over het uitblijven van verbeteringen en het risico op mogelijke toename van vliegbewegingen in de toekomst. De fractie verzet zich niet tegen vluchten vanaf Schiphol, maar is wel van mening dat met de inwoners van Lisse meer rekening moet worden gehouden. Hiertoe zijn de uitgangspunten van de VVD-fractie: Terugbrengen van de geluidsoverlast boven Lisse; het nakomen door Schiphol en de verkeersluchtvaartdienst van afspraken; een sterke vertegenwoordiging namens Lisse in overlegorganen, verder het vaststellen van optimale routes en hoogtes en die handhaven en tenslotte voorkomen dat bij verdere uitbreiding van start- en landingsbanen Lisse verder benadeeld wordt." De gemeente Lisse heeft zelf drie geluidsmeetpunten op het Sensornet, te weten in de Vivaldistraat, in de Engel en in de Ina Boudier-Bakkerstraat. Schiphol heeft daarnaast aan de Klipperdijk in Lisse één NOMOS-meetpunt geplaatst. Dit meetpunt blijkt in de vergelijking van metingen echter veel beperkter en is daarmee niet geschikt voor betrouwbare geluidsmetingen en vergelijkingen. "Verontrustend is dat NOMOS ook boven 70 dB(A) aanzienlijk minder vliegtuigpassages registreert dan Sensornet. Het gegeven dat Schiphol zich bij haar beoordelingen baseert op het onbetrouwbare meetsysteem van NOMOS is aanleiding tot zorg."

Uit de krant