Algemeen directeur Frank Beelen:
Algemeen directeur Frank Beelen: "Om succesvol te zijn heb je op de eerste plaats goede mensen nodig, de locatie is van minder groot belang." | Foto: pr

Frank Beelen: 'Zelf heb ik eigenlijk helemaal niets met auto's'

Zakelijk

Lisserbroek - Al dertig jaar een begrip in de regio én ver daarbuiten. Dat is Autocentrum Beelen. Wat startte met sleutelen aan auto's in een oude schuur, is nu het grootste merkonafhankelijke autobedrijf van Nederland.

Rustig achteroverleunen na deze dertig jaar, dat doet algemeen directeur Frank Beelen niet. Begonnen op zijn negentiende als automonteur heeft hij het bedrijf stap voor stap groot gemaakt. Eerst vooral gericht op particulieren, later kwam daar ook de zakelijke markt bij. En er zit nog meer in het vat. "Ik ben nog relatief jong en heb de ambitie om verder te groeien", vertelt hij.

Voor Beelen is uitbreiding geen kwestie van een mooie locatie zoeken, daar een paar mannetjes neerzetten en starten. "Je ziet vaak dat het zoeken van een nieuwe locatie de hoogste prioriteit heeft. Bij mij is dat de zoektocht naar de beste mensen. Het succes van je bedrijf staat of valt daarmee. Bij Autocentrum Beelen werken mensen die een passie hebben voor klanten. Als je goed voor je klanten bent, zijn je klanten ook goed voor jou. Zo werkt het. Natuurlijk ben je daarnaast afhankelijk van andere factoren. Wij hebben - net als vrijwel de gehele autobranche - vanaf 2011 drie moeilijke jaren gehad. Die hebben wij goed doorstaan."

De samenwerking die Autocentrum Beelen sinds 2009 met leasemaatschappij Athlon heeft, is een unieke. "Wij werken exclusief voor Athlon-rijders. Het betekent dat zij voor het onderhoud van hun leaseauto bij ons terecht kunnen. Omdat wij merkonafhankelijk opereren, kunnen alle auto's bij ons terecht. Wij hebben inmiddels drie Athlon Service Centra: in Lisserbroek, Almere en Rotterdam. In de Randstad wil ik in ieder geval nog vestigingen openen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag", zegt Beelen.

De werkplaats speelt een voorname rol in het bedrijf. Waar veel merkdealers inzetten op een enorme showroom, is bij Beelen juist de werkplaats het paradepaardje. "Wij staan bekend als een zeer transparant autobedrijf voor alle merken. Dagelijks onderhouden wij zo'n honderd auto's, een enorm volume. En omdat wij expertise op alle merken hebben, kunnen wij particulieren en bedrijven ook heel goed objectief adviseren in hun mobiliteitskeuze. Dat werkt in ons voordeel."

Dankbaar

Natuurlijk heeft het bedrijf op 1 februari stilgestaan bij het 30-jarig jubileum. "Waar Autocentrum Beelen nu staat, heb ik te danken aan de mensen om me heen en aan onze klanten, dat vind ik iets om heel dankbaar voor te zijn", stelt Beelen oprecht. Het mooie is: met auto's heeft hij eigenlijk niets. En dan toch zo'n bedrijf neerzetten! "Je moet nooit van je hobby je werk maken, zeg ik altijd. Laat mij naast mijn werk maar lekker hardlopen, wat tuinieren of een balletje op de golfbaan slaan. Dan kom ik tot rust. En kan ik er in de nieuwe week weer tegenaan."

Uit de krant