Afbeelding
Foto: pr

Overlast vliegtuigen blijft

Politiek

LISSE - Er zal weinig veranderen aan de overlast die inwoners uit Lisse ervaren van vliegtuigen over met name de Poelpolder. Tijdens een bijeenkomst afgelopen woensdag in het gemeentehuis liepen de gemoederen soms hoog op, maar er gaat weinig veranderen.

Door Arie in 't Veld

Henk Veerbeek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum trachtte duidelijkheid te scheppen in de wirwar van gegevens, waarbij onder andere naar voren kwam dat de vliegtuigen een bepaalde hartlijn moeten volgen, maar daarvan ook nogal eens om uiteenlopende redenen van afwijken. Er heeft onderzoek plaatsgevonden waarbij de bocht die boven Lisse loopt uitgangspunt was. "De conclusie van de inspectie is dat er geen sprake is van overtredingen van de gestelde regels." Veerbeek zei ook dat er geen verband was tussen het vliegtuigtype of de bestemmingen, hetgeen vanuit de volle raadszaal werd weersproken met een grondig 'Echt wel. Met name de 747's'. De overlast die Lisse ondervindt komt met name van de Kaagbaan met jaarlijks rond de 100.000 starts. Naast de Polderbaan is dit de zwaarst belaste baan van Schiphol. Erkend werd woensdag ook dat met 33.000 nachtvluchten op jaarbasis de norm is overschreden en dit getal dus terug moet.

Applaus
Ingewikkeld was de uitleg over de toegestane vlieghoogte, het aan de binnenkant ontwijken van de hartlijn waardoor veel vliegtuigen over Lisse vliegen en de constatering dat als je iets onderneemt om de overlast in Lisse te verminderen, deze in een ander dorp toeneemt. "Laat ze dan invliegen over de A44," aldus een bezoekster. "Dan wordt veel van de overlast weggenomen." Een andere aanwezige: "Er wordt meer aan de centen gedacht dan aan de mensen," waarop een groot applaus van de aanwezigen volgde. Een onderwijzer zei dat in zijn klas 18 van de 24 kinderen hadden aangegeven wel eens een gesprek te moeten stoppen vanwege vliegtuiggeluid.

Oegstgeest
Een van de aanwezigen concludeerde dat Schiphol groeit en dat je daar als inwoner van Lisse niets aan doet. Anderen laakten de vertegenwoordiging van Lisse in de Omgevingsraad door wethouder Jos Roeffen van Oegstgeest die ervan werd beticht vooral voor de belangen van de eigen gemeente te zorgen.

Geert Plas, de woordvoerder van de bewonersgroep Vlieglawaai Lisse trachtte alle door de sprekers ingebrachte argumenten te ontkrachten en betichtte wethouder Cees Ruigrok ervan niks gedaan te hebben met de onderzoeksgegevens. Ruigrok weersprak dat en wees onder andere naar het handhaven van de meetapparatuur naast die van Schiphol. "Het is zo dat wethouder Roeffen van Oegstgeest namens de streekgemeenten zitting heeft in de Omgevingsraad, maar we hebben regelmatig overleg." Ruigrok zei ook dat het een complexe materie is waarbij 40 gemeenten, drie provincies en talloze organisaties voor en tegen zijn betrokken. Plas nogmaals: " Het lijkt een vanzelfsprekendheid dat de bulk van het vliegverkeer via de Kaagbaan wordt verwerkt. Maar wij willen als bewonersgroep een evenredige en eerlijke verdeling van het vliegverkeer. Ook willen we een oplossingsrichting om de geluidsoverlast in Lisse te verminderen", aldus Plas die opmerkte dat in de piekuren het vrijwel onmogelijk is om zich in de tuin tijdens een gesprek normaal verstaanbaar te maken. Een aantal aanwezigen zag de bui ook al hangen als naast de huidige Kaagbaan een tweede baan wordt aangelegd. "Stuur het toenemende vliegverkeer naar onder andere Lelystad of andere vliegvelden. Aan de groei van Schiphol kunnen we kennelijk niets doen, maar er moet toch iets te verzinnen zijn om de overlast tot een minimum te beperken." Waarschijnlijk is dit de kreet van een roepende in de woestijn, want uit niets bleek woensdagavond dat de overlast op korte termijn ten einde of geminimaliseerd zal zijn.

Nieuwe info
Vrijdag kwam vanuit de bewonersgroep Vlieglawaai Lisse nog een reactie. De groep kreeg die dag een bericht binnen dat de route in 2016 wel degelijk ten noorden van de hartlijn lag en dat het dus iets verder zuidelijk kan worden verplaatst net tussen Lisse en Sassenheim in. "Ook de data dat het om 18.000 vluchten ging, kwamen uit 2013. Het zijn er bijna 60.000. Daarnaast nog gesproken met de NLR en die gaf aan dat er in het kader van het noordwaarts verplaatsen best wel iets mogelijk is. Ook routes verder richting Kaag. Op het moment dat ze boven Kaag zitten, zijn ze dan ver op hoogte. Over 1,5 jaar komen nieuwe routes, maar dan moet de gemeenteraad van Lisse wel een keer in actie komen samen met de burgers en het dossier oppakken. Uit mijn carrière bij de luchthaven Schiphol weet ik dat er dan wat gebeurt. Zie Badhoevedorp en zie Leimuiden. Daar zijn de routes aangepast. Nogmaals, ik ben pro vliegverkeer, verdien er mijn brood aan, maar nu leggen ze de overlast van Noord-Holland in het noorden van Zuid-Holland en dat is niet fair."

Uit de krant