Afbeelding
Foto: pr.

Niet klagen, maar dragen

Column

Een oud en indertijd gevleugeld gezegde is 'Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht.' En zoiets staat nieuwe inwoners van Lisse te wachten. Althans degenen die in het gebied Geestwater gaan wonen. Het stuk weiland ten westen van de Ruishornlaan/hoek Tweede Poellaan tot aan de Ringsloot.

Ooit is dit land gekocht om er onder andere een transmuraal centrum te vestigen. Daartegen was veel oppositie van de omgeving en de bouw ging niet door, maar niet dankzij deze klachten. De zorginstellingen moesten het geld anders besteden. Vervelender nog is het feit dat het weiland door ontwikkelaars werd aangekocht om er huizen te bouwen. Inclusief dertig procent sociale bouw zoals in Lisse geen wet, maar regel is. Tot zo ver is er niets aan de hand. Er werden plannen getekend. Het vervelende in de hele situatie is dat een deel van het land (ik denk ongeveer een derde) niet bebouwd mocht worden omdat het in de zogenoemde 20Ke-zone ligt. Een zone die te veel overlast van het vliegverkeer zou ondervinden. Voor de eigenaren van het gebied betekende dat een fors kapitaalverlies en het bouwen van sociale woningen leek alsmaar verder uit beeld te raken. Edoch, lees en huiver: vanaf volgend jaar mogen dergelijke gebieden van de minister wel bebouwd worden. Dat schept perspectieven voor het plan Geestwater, waar nog geen steen voor woningbouw is aangedragen en er dus nieuwe plannen kunnen worden gemaakt. Maar let op. Degenen die daar gaan wonen moeten dan niet bij Schiphol gaan klagen over geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen. Zo van: je mag hier wonen, maar je moet niet zeuren. Dus ook niet als de tweede Kaagbaan ooit een feit wordt en de overlast wellicht verdubbelt. Ik heb nog geen raadslid hierover gehoord, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt het lawaaiprobleem niet op het bordje van de bewoners neerleggen en denken dat je dan van ze af bent. Ik denk, nee weet wel zeker dat als bewoners deze belofte in het koopcontract vinden, het maar de vraag is of de verkoop van de woningen vlot zal verlopen. Want als men ze wel koopt en er is overlast, dan is het een kwestie van: eigen schuld, dikke bult. Lisse moet daar niet aan meewerken. Het mogen bouwen in het omstreden gebied is een provinciale beslissing, want die legt de contouren waarbinnen gebouwd mag worden vast en de provincie moet recht voor z'n raap zeggen of er wel of niet gebouwd mag worden. Klaar. Zonder de nieuwe bewoners ertoe te bewegen niet te gaan klagen bij overlast. En trouwens…: het klagen over vliegtuigoverlast heeft tot op heden toch erg weinig zin. Dat blijkt uit de reacties van bewoners van met name De Engel en de Poelpolder (zuid) over de vele klachten. Met name bij zuid-westenwind. Ze krijgen dan een uitgebreide uitleg met nauwelijks te begrijpen grafieken en daarna is het: ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was (om nog maar eens een oud gezegde tevoorschijn te halen). Dat er meer en meer vliegtuigen overkomen is een feit. Daar moeten we kennelijk mee leren leven. Dat dit aantal zal uitbreiden als de tweede Kaagbaan een feit wordt óók. Maar het is van de zotte om van nieuwe bewoners in de eerdere 20Ke-zone te vragen niet over (geluids)overlast te klagen!

Uit de krant