Jos Draijer schrijft om de week een column.
Jos Draijer schrijft om de week een column. Foto: pr

Duinpolderweg: een 'rode haring'?

Column

Rode haring, wat is dat nou weer? Ja, een rode haring. Eigenlijk Engels, een 'red herring'. Dat is een techniek, een truc zo u wilt, om iemand te misleiden of af te leiden van het eigenlijke onderwerp. Met een 'red herring' wordt iemand op een dwaalspoor gezet. Zoals bij detective verhalen. De uitdrukking 'red herring' schijnt afkomstig te zijn van de praktijk om Engelse jachthonden op een dwaalspoor te brengen door gerookte haringen op het pad te leggen.

In een publiek debat is de 'red herring' een soort rookgordijn of een drogreden, waarmee geprobeerd wordt de discussie te winnen door het echte onderwerp uit de weg te gaan. Weg, welke weg? De Duinpolderweg natuurlijk, die door deze keuze van Gedeputeerde Staten van Noord en Zuid Holland Hillegom in het hart gaat treffen, met als resultaat een onnodig verkeersinfarct vanwege het dichtslibben van de Weeresteinstraat (208). We hebben het immers over een gelijkvloerse kruising Weeresteinstraat-Duinpolderweg. Eerst 2x1 baan, maar voor verbreding naar 2x2 banen wordt meteen al ruimte gereserveerd. Evenals voor de doortrekking van deze vierbaansweg naar de Provinciale weg 206 bij De Zilk. Een nieuwe Randweg ten noorden van Hillegom en de Zilk ontstaat daarmee vanzelf.

Geloof het of niet, maar de laatste 30 jaar is hierover om de tien jaar al eindeloos over gediscussieerd. Steeds was de conclusie van bestuurders: niet aan beginnen want het levert meer problemen op dan dat het oplost.

Anders gezegd: verkeerskundige knelpunten worden er niet of nauwelijks mee opgelost: waar op de ene plek verkeersdruk afneemt, neemt op een andere plek de verkeersdruk weer toe. En, niet meer dan een handje vol (transport)bedrijven krijgt er een iets snellere verbinding met de A4 mee.

Is het daarom wel de ongeveer 250 miljoen euro waard om te investeren in zo een Duinpolderweg? Hoe wordt die investering terugverdiend? Daar is maar één antwoord op: door woningbouw, verstedelijking dus. De Duinpolderweg als startbaan voor de verstedelijking richting de kust, daar gaat het gewoon om*. Bedacht vanuit de Amsterdamse Stadsregio, inclusief de Haarlemmermeer, wel te verstaan. Daar is de behoefte aan woningen groot en wordt begerig gekeken naar het noordelijk deel van de Duin- en Bollenstreek.

Maar dat hardop zeggen of gewoon opschrijven ligt te gevoelig, roept te veel weerstand op. Daarom wordt de Duinpolderweg als 'red herring' gebruikt om bereikbaarheids- en verkeersproblemen op te lossen bij de buren. Maar eigenlijk gaat het om de Duinpolderweg die de weg plaveit voor woningbouw voor de Amsterdamse regio tot aan de kust, op Zuid Hollands grondgebied. En dat is daarmee een bestuurlijk probleem. Net zoals 40 jaar terug bij de aanleg van N206 die doorgetrokken moest worden naar de westelijke Randweg bij Haarlem maar bij de provinciegrens in De Zilk strandde. Nooit van gekomen dus.

Daarom: wellicht is een nieuwe Rijksnota Ruimtelijke Ordening voor de hele Randstad, inclusief de Haarlemmermeer en de Duin- en Bollenstreek de oplossing om tot een ongedeelde en evenwichtige ruimtelijke visie op onze provinciale grensstreek komen. Zonder gebruik van 'red herrings', uit respect voor alle belanghebbenden.

*Zie mijn eerdere columns hierover in voorjaar 2016: www.dehillegommer.nl

Uit de krant