Afbeelding
Foto: pr.

Mobiliteit, maar dan zonder extra brug

Column

In het nieuwe mobiliteitsplan voor Lisse staan heel wat wetenswaardigheden. Nieuwe gegevens, maar ook oude wijn in nieuwe zakken. Interim wethouder Johan van Buuren kun je het niet kwalijk nemen, maar volgens mij is het een plan met weinig nieuws.

En als er dan al nieuws lijkt te zijn wordt daarop in de regionale media aangehaakt. Niet alleen door de media, maar ook door de plaatselijke politici die duidelijk hebben gemaakt wel wat te zien in een nieuwe oost-westverbinding tussen Lisserbroek en ten zuiden van Lisse naar de 2e Poellaan richting Ruishornlaan of Heereweg.

Oudgedienden in de gemeenteraad zouden beter moeten weten. Al jarenlang hangt het bouwen van veel (duizenden) woningen in Lisserbroek-Zuid in de lucht en al jarenlang wordt er gefilosofeerd over een nieuwe brug ter plekke die met name de Kanaalstraat wat het verkeer betreft moet ontzien. Ongeveer zoiets toen indertijd de N207 werd aangelegd in het vertrouwen dat daardoor de (vracht)autodruk op de Kanaalstraat zou afnemen. Dat bleek een miskleun.

Wat eerder wel eens aan de orde is geweest is het feit dat carnavalsvereniging De Gaapstokken een aantal jaren geleden in de carnavalstijd met het plan van de eerder genoemde ontsluiting en brug op de proppen kwam, hetgeen toen niet mogelijk bleek.

Of dat nou was omdat men de gedachtegang van de carnavalsvereniging niet serieus nam of bestuurders en/of politici zelf met de eer wilden strijken, feit is dat zo'n plan er nu weer ligt. En nog steeds is het de vraag of dit wel soelaas gaat bieden.

In het mobiliteitsplan wordt uitgelegd waarom zo'n ontsluiting nodig is, maar niet op welke manier men het verkeer wil 'dwingen' van die nieuwe ontsluiting gebruik te gaan maken. Intussen is men hard op weg naar een brug te ver. In Lisserbroek is er 31 januari 's middags en 's avonds in De Meerkoet een bijeenkomst. Die gaat dan vooral over de uitbreiding die men voorziet in de komende 20 jaar en de vraag wat het hooggeacht publiek mist op de plankaart die is te vinden op de website van de Dorpsraad: www.dorpsraadlisserbroek.nl.

Een Lisserbroeker die zegt het gedoe rond die bruggen meer dan zat te zijn, vertelde me al eerder dat als er inderdaad duizenden huizen komen, men er ook maar eens voor moet zorgen dat er voldoende voorzieningen zijn. Inclusief uiteraard winkels. Dan is men niet meer zo afhankelijk van Hoofddorp, Nieuw-Vennep of Lisse, maar kan men vlak bij huis winkelen. Wel zo prettig. Ook voor de mobiliteit waarbij dan korte lijnen kunnen worden gevolgd.

Dat neemt uiteraard niet weg dat er verkeer vanuit de nieuwe wijk (waardoor Lisserbroek verdriedubbeld) via de Kanaalstraat Lisse in of uit wil. Eigenlijk het grootste mobiliteitsprobleem waarvoor in het nieuwe plan niet rechtstreeks een oplossing wordt aangedragen. Dat lukte vorige gemeenteraden en provinciebesturen niet en de vraag is of dat komende bestuurders wel gaat lukken.

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur kan men hierover natuurlijk leuke standpunten naar buiten brengen. Maar ja, het klinkt nu eenmaal erg populair. En als die brug er toch mocht komen, zal ik in gedachten een driewerf en eerbiedig Alaaf uitspreken als eerbetoon aan de carnavallisten die al jaren geleden met dit plan kwamen.

Uit de krant