Afbeelding
Foto: pr.

Nogmaals de brug der zuchten

Column

Er is al heel wat te doen geweest over de verkeerssituatie bij de brug over de Ringvaart. Gezeur zult u denken, maar ik heb nu zelf eens ervaren dat die brug de verkeersstromen niet aan kan. Zoals woensdag, en in de overtreffende trap.

Vol goede moed naar Lisserbroek gereden om iemand op te halen. Dat ging prima vanuit de Poelpolder, totdat de oversteek van de Gladiolenstraat een feit werd en richting brug werd gereden. Op de Broekweg zat de hele zaak stijf vast en voor je goede fatsoen geef je dan ook nog voorrang aan een automobilist die op de Van Speykstraat grauw en grijs van ellende staat te worden van het wachten. Ben ja na zoveel keren stoppen (rood) eindelijk bij de brug, gaat dat ding plots open, terwijl de brugwachter best had kunnen zien dat de Kanaalstraat nog stijf vol auto's stond. En wat ging er door? Eén enkele boot. Maar goed. Passagier opgehaald. Een paar minuten werk en weer richting brug. Zet die man dat ding wéér open en opnieuw voor een klein bootje. Ergernis dus, maar je middag daardoor laten verpesten? Nee hoor.

Tranendal
Aan het einde van de middag de Lisserbroekse weer thuisgebracht. Makkelijker gezegd dan gedaan, want richting brug stond het verkeer al op de Laan van Rijckevorsel stil. Mondjesmaat kwamen de auto's erdoor. Inclusief een stinkende BIO-bus (waar komt die term bio vandaan?) en na tig keer op groen en rood te hebben gestaan, lukt het je om Lisserbroek te bereiken. En dan weer terug naar Lisse.

Het tranendal was nog niet ten einde, want de gifbeker moest helemaal leeg. Weer wachten op het groene licht. Eerst kwam er nog een hele rits vanuit Lisse, want de file daar was nog nauwelijks verkleind, en daarna kom je vanuit Lisserbroek ook aan de beurt. Trouwens nog een linke geschiedenis, want de (brom)fietsers vliegen aan alle kanten om je heen en snijden je desnoods af om op die brug te komen. Ik kan me heel goed voorstellen dat inwoners van Lisserbroek deze brug der zuchten zat zijn en hopen op een oplossing die nu eindelijk eens structureel zal zijn. Net zoals in 1987 toen met name de Lisserbroekers te hoop liepen omdat ze het helemaal met dat drukke punt hadden gehad. Uiteindelijk werd de zaak toen aangepakt met het plaatsen van de verkeerslichten en de belofte dat het allemaal beter zou worden als de N207 een feit werd.

Niets van dat alles dus, want zoveel jaren later is het in de Kanaalstraat op bepaalde momenten drukker dan ooit. En nu is men weer op politiek niveau bezig met het formuleren van beloftes. Niet in het minst omdat er een forse uitbreiding van Lisserbroek dreigt. Massale nieuwbouw zonder voorzieningen en dus gaat men voor allerlei zaken richting Lisse en weer terug. Welnu: regeren is vooruitzien en met een nieuwe gemeenteraad en een totaal nieuw wethoudersteam mag verwacht worden dat men dit probleem nu eens echt gaat aanpakken en niet zoals vorige colleges (ook die van Haarlemmermeer) het ene plan na het andere ventileerden zonder dat er iets structureels gebeurde. In de Keukenhoftijd moeten we de verkeersdrukte met een korreltje zout nemen, omdat dit kortstondig is. Maar van bewoners uit Lisserbroek vernam ik dat de ellenlange files en dito wachttijden meer en meer gewoon gaan worden. Het is maar wat je gewoon noemt!

Uit de krant