Zus Gretel, moeder Elsa en vader Ralf worden bij het onomkeerbare einde geconfronteerd met het lot van Bruno.
Zus Gretel, moeder Elsa en vader Ralf worden bij het onomkeerbare einde geconfronteerd met het lot van Bruno. Foto: Monica Stuurop

Theaterschool krijgt 't Onderdak muisstil

Cultuur

SASSENHEIM • Bezoekers van 't Onderdak waren zelden zo muisstil als in afgelopen weekend. Tijdens de voorstelling Jongen in Gestreepte Pyjama van Theaterschool Teylingen was door de zaal vooral geritsel van zakdoekjes te horen. Het sterke spel op het podium maakte indruk.

Het op het gelijknamige boek (2006) gebaseerde verhaal over de Tweede Wereldoorlog blijft confronterend en met de wereldwijde onrust actueel. De vader van Bruno gaat concentratiekamp Auschwitz leiden. Zijn gezin verhuist hiervoor van Duitsland naar Polen. Vanuit zijn nieuwe kamer ziet Bruno achter een hek mannen en jongens in gestreepte pyjama's. Hij gaat op onderzoek en bij het hek treft hij de gevangen genomen Joodse jongen Shmuel. De twee bouwen een vriendschap op. Maar dat gaat niet vanzelf, midden in een oorlog die maar voortduurt. 

Theaterschool Teylingen bracht het verhaal vier maal op het podium. Het prachtige lichtspel, de projecties en snelle decorwisselingen zorgden voor vaart in de voorstelling, waarmee het geheel niet al te zwaar werd om naar te kijken. Het verhaal over onvoorwaardelijke vriendschap heeft een verrassend slot, waarvoor regisseur Patrick Norman de Ridder koos om het niet uit te beelden, maar te laten vertellen door de twee hoofdrolspelertjes Bruno en Shmuel. Een treffende keuze om de actualiteit van het verhaal te benadrukken. De moeder van Bruno ziet gedurende het verhaal steeds meer de gruwelijkheden in het werk van haar man, een rol die sterk werd neergezet door Simone Schouten. Ook de band tussen Bruno en de Joodse bediende Pavel, zondag gespeeld door Kjell van Gijlswijk en Bert Bouwmeester, ontroerde.     

Het theaterstuk is anders dan de meer muzikale voorstellingen die eerder zijn neergezet door de theaterschool. "We krijgen veel positieve reacties en dat motiveert om er mee door te pakken en het te professionaliseren", zegt Patrick Norman de Ridder, de creatieve man achter het stuk. "Het zou elk jaar terug kunnen komen in aanloop naar 4 mei, opgevoerd voor bijvoorbeeld scholen." 

Verhalen over de Tweede Wereldoorlog moeten verteld blijven worden. Dat blijkt wel uit de reacties na de voorstelling. "Integer, indringend, overweldigend en professioneel", zegt een bezoeker achteraf. "Jongens die een vriendschap sluiten die niet zonder gevolgen blijft. Wat een prachtversie van het bekende verhaal, kippenvel", reageert een ander. 

De Joodse bediende Pavel heeft zojuist Bruno verbonden, tot verrassing van moeder Elsa.

Uit de krant