Twee elkaar tegemoet rijdende auto's kunnen elkaar in de straat niet passeren. Wie gaat er achteruit? En lukt dat zonder spiegels van andere auto's eraf te rijden? Deze situatie is veel bewoners een doorn in het oog. Ze willen dat hun straat eenrichtingsverkeer wordt.
Twee elkaar tegemoet rijdende auto's kunnen elkaar in de straat niet passeren. Wie gaat er achteruit? En lukt dat zonder spiegels van andere auto's eraf te rijden? Deze situatie is veel bewoners een doorn in het oog. Ze willen dat hun straat eenrichtingsverkeer wordt. Foto: Arie in 't Veld

Bewoners Prins Hendrikstraat willen af van verkeersperikelen

Politiek

VERKEER • De bewoners van de Prins Hendrikstraat zitten dringend verlegen om hulp. Een helpende hand van de gemeente om precies te zijn die de instrumenten heeft om een einde te maken aan de overlast die ze ondervinden van het verkeer.

Door Arie in 't Veld

Al sinds enkele jaren probeert men het gemeentebestuur zo ver te krijgen om de situatie in de straat te komen bekijken en naar bevinden te handelen. Doch de brieven en een massaal door de bewoners gesteunde enquête zijn tot op heden tevergeefs gebleken. Dus dan maar de zaak opengegooid via de publiciteit, in de hoop dat het nieuwe college wél tot daden kan komen, want het wordt hoog tijd dat er wat aan de situatie verandert.

Henk Turk zegt dat de problematiek veelzijdig is. "Allereerst hebben we onze zorg uitgesproken voor de komst van een groot medisch centrum aan de Nassaustraat met nauwelijks parkeermogelijkheden. De mensen die dat centrum bezoeken gaan dus rondrijden. Te beginnen in de achtergelegen Prins Hendrikstraat. En dan dient zich een tweede probleem aan, want tot nu toe mag de straat vanaf twee zijden ingereden worden en dat geeft nu al dagelijks veel problemen. De straat is te smal om twee elkaar tegemoet rijdende auto's de ruimte te geven elkaar te passeren. Het resultaat is dat er dan een of meerdere automobilisten achteruit rijden moeten om ruimte te maken. En ook dat is al vaak een probleem gebleken. Het heeft ons al menige spiegel gekost en fietsers gaan vaak op het trottoir verder omdat ze het te gevaarlijk vinden. Graag zouden we dan ook zien dat er eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd zodat aan deze problemen een einde komt."

Volgens Turk is de meest ideale inrijrichting dan vanaf de Wilhelminastraat omdat anders het verkeer op de Nassaustraat de boel ophoudt als men de straat in wil. "Van belang vinden we ook onze vraag om de straat onder te brengen in het centrumgebied. Dat houdt dan in dat hier een blauwe zone kan worden ingevoerd. Nu zetten werknemers en winkeliers van Blokhuis hier hun auto's neer in de wetenschap dat ze daar net zo lang kunnen blijven staan als ze willen. Maar voor ons als bewoners is het natuurlijk een slechte zaak als zo met de spaarzame ruimte wordt omgesprongen."

Medebewoner Van Wieringen ging met het meetlint aan de gang en kwam op het feit dat de smalle stukken tussen het trottoir enerzijds en de plantenbakken aan de andere kant uitkomen op net aan drie meter. Te weinig dus voor twee elkaar passerende auto's.

Beide heren geven ook aan dat een jaar of tien geleden de problematiek al werd aangegeven tijdens een buurtbijeenkomst in de Willibrordschool. "Zonder resultaat." Ook was Turk twee jaar geleden met de problemen aanwezig in een bijeenkomst in de bieb. "We hebben ook een handtekeningenactie gehouden met een 100% score, en deze is naar de gemeente gestuurd. Het enige dat ik als antwoord kreeg, was dat de brief was aangekomen. Verder helemaal niets. Intussen hebben we hier in de straat al heel wat taferelen meegemaakt. Van ruzies tussen automobilisten die elkaar de ruimte niet gunden, tot aan vrachtwagens die de ruimte zochten en vonden via de perkjes." Alle bewoners van de straat zijn zeer teleurgesteld over de manier waarop vorige colleges niet hebben meegewerkt aan het zoeken van een oplossing. "Onze hoop is nu op de slagvaardigheid van het nieuwe gemeentebestuur gevestigd…"

Uit de krant