De herinrichting van de Catharijnelaan moet zorgen voor minder vrachtverkeer.
De herinrichting van de Catharijnelaan moet zorgen voor minder vrachtverkeer. Foto: pixabay

Catharijnelaan wordt duurzaam veilig

Algemeen

VERKEER • De gemeente gaat de Catharijnelaan onder handen nemen. Het plan daarvan heeft zes weken ter inzage gelegen en in deze periode is één reactie binnengekomen. Deze ging over het weren van vrachtverkeer en dat het vastgestelde voorontwerp er niet voor zal zorgen dat er rustiger gereden zal worden.

Door Arie in t Veld

Wethouder Kees van der Zwet zegt daarover dat de ervaringen met een vergelijkbaar project - namelijk het duurzaam veilig inrichten van de Rooversbroekdijk, waarbij vergelijkbare maatregelen (onder andere het mengen van verkeer) zijn toegepast - echter dusdanig positief zijn dat het inrichten conform de kenmerken van 'Duurzaam Veilig' wel degelijk effect heeft op het verkeersgedrag van automobilisten. "De brandweer heeft bovendien aangegeven dat het plangebied minstens via twee en bij voorkeur drie toegangswegen bereikbaar moet zijn in verband met opkomsttijden. Het afsluiten van de Catharijnelaan voor vrachtverkeer is dan ook geen optie in verband met de bereikbaarheid en veiligheid. Door de Catharijnelaan in te richten als een erftoegangsweg (30 km/u) bereiken wij dat er met lagere rijsnelheden wordt gereden. Een van de veiligheidskenmerken voor een erftoegangsweg is het mengen van snelverkeer en de kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit zal ervoor zorgen dat de kwetsbare verkeersdeelnemer (voetganger, fietser) zich veiliger kan verplaatsen op de Catharijnelaan."

Op de vraag aan de wethouder of er al eens is onderzocht in hoeverre de regels van 30 kilometer per uur op de Rooversbroekdijk worden overtreden, zegt deze: "Nadat de herinrichting van de Rooversbroekdijk in 2014 is uitgevoerd heeft de politie nogmaals een snelheidsmeting gedaan. Zij hebben aangegeven dat de gewenste gemiddelde snelheidsreductie is behaald."

Dat geldt in elk geval niet voor de andere 30 kilometerzones in met name de Poelpolder, waar veel automobilisten ver boven de maximum toegestane snelheid rijden. Ook in de nabijheid van scholen. Van der Zwet zegt daarover: "Voor zover de wegen als 'Duurzaam Veilig' zijn aangelegd, wordt er door de politie in beginsel niet gecontroleerd op snelheidsovertredingen. De inrichting van deze wegen is zodanig dat deze zones zelfhandhavend behoren te zijn en er dus niet harder kan worden gereden."

Uit de krant