In groepjes werken de mavo-leerlingen aan hun opdracht: het organiseren van een feest.
In groepjes werken de mavo-leerlingen aan hun opdracht: het organiseren van een feest. Foto: Esther Akerboom

Nieuw mavo-vak op Fioretti

Onderwijs

ONDERWIJS • Op het Fioretti College in Lisse heerste een opgewonden stemming onder de leerlingen van de tweede klas mavo. Zij maakten vorige week kennis met een nieuw en meer praktijkgericht vak, namelijk mavo Business. Hun opdracht was het organiseren van een feest. Omdat volgende week de keuze van het vakkenpakket moet worden gemaakt, leek het de school een goed idee om de leerlingen door middel van een try-out te laten ondervinden wat ze van dit nieuwe vak kunnen verwachten.

Door Esther Akerboom

Projectleider Sebastiaan Duivenvoorde vertelt er enthousiast over: "We zijn vorig jaar in 4 havo met 20/80 learning begonnen, dat houdt in dat de leerlingen 80% gewone lessen krijgen en 20% op een andere manier. In dit geval is dat gericht op bedrijfseconomie, ze moeten zelf een bedrijfje op gaan zetten. Dat loopt nu goed en we willen op de mavo ook naar zo'n systeem toe. Maar omdat 30% van de mavo-leerlingen naar de havo doorstroomt, kunnen we natuurlijk niet precies hetzelfde gaan doen. We willen het in het begin klein aanpakken en starten daarom met een vak van 4 uur, mavo Business, gericht op het organiseren van evenementen."

Tijdens de try-out werden de leerlingen aan het werk gezet om een feest te organiseren voor een bepaald budget. Ze werden in groepjes opgedeeld en ieder kreeg een functie. De onderzoeker en versierder hadden onder andere de taak om uit te zoeken waar ze het beste welke spullen konden inslaan voor het feest en de leider en bankdirecteur verzorgden naast hun officiële taken de uitnodiging. Na afloop hield elke groep een pitch en onderling werd bepaald wie 't het beste had gedaan. Hannie Stam, teamleider bovenbouw mavo, legt uit waarom deze ochtend zo belangrijk is. "We willen de leerlingen goed voorlichten over het nieuwe vak. Er komt heel veel bij kijken, bijvoorbeeld op psychologisch vlak en op het gebied van personal branding; hoe kan ik de mensen bereiken en hoe zet ik mijn product in de markt? Je moet een goed verhaal kunnen brengen en op deze manier leer je dat spelenderwijs."

Het nieuwe vak kent geen eindexamen, maar er wordt wel een officieel certificaat uitgereikt.

Uit de krant