De leerlingen presenteerden wat ze geleerd hadden tijdens hun challenges in de vorm van een markt.
De leerlingen presenteerden wat ze geleerd hadden tijdens hun challenges in de vorm van een markt. Foto: Esther Akerboom

Fioretti sluit week vol challenges af

Onderwijs

LEREN • De leerlingen van 4 havo van het Fioretti College hebben een spannende week achter de rug. Zo'n honderd leerlingen zijn als voorbereiding op hun profielwerkstuk een week aan de slag gegaan met challenges van Technolab, een leer-werkbedrijf dat onder andere projecten voor het voortgezet onderwijs organiseert in samenwerking met bedrijven en instellingen uit de omgeving. De rest van de leerlingen deed een zelf gekozen stage. Op vrijdagmiddag was de afsluiting in de vorm van een markt waar de leerlingen een presentatie gaven van wat ze hadden geleerd.

Door Esther Akerboom

Het profielwerkstuk is een werkstuk over een onderwerp dat met het gekozen profiel te maken heeft en dat alle leerlingen van 4 havo en 5 vwo moeten maken en presenteren. Het Fioretti hielp de leerlingen een eindje op weg. "Het is de eerste keer dat we dit deden", vertelt Reinier Vergunst, teamleider bovenbouw havo. "In samenwerking met Technolab deden de leerlingen het project 'Dromen en doen'. Hierbij konden ze door middel van challenges kennismaken met sectoren waarin ze later kunnen gaan werken. Een voorbeeld van een challenge was het ontwerpen van lessen voor een basisschool, die de leerlingen moesten pitchen bij de docenten en die ze op donderdag zelf mochten geven. Zij kregen die dag bezoek van Kamerlid Michel Rog, onderwijswoordvoerder van het CDA in de Tweede Kamer, die hen een ontbijtmand kwam aanbieden. Maar ze lieten hem even wachten omdat ze eerst hun les wilden afmaken, geweldig was dat."

Het deel van de leerlingen die niet aan de challenges meedeed, had zelf een stage uitgekozen. Ook hier zat een wel heel bijzondere bij, aldus Vergunst. "Twee leerlingen zijn voor hun stage een week naar Gambia gegaan om daar een sporttoernooi op een school te organiseren. Als ze terug zijn willen zij dit ook op een school in de omgeving doen en onderzoeken wat de verschillen zijn als onderwerp van hun profielwerkstuk."

Op de markt, die overigens ook als challenge georganiseerd was door een groepje leerlingen, was het een drukte van belang. De leerlingen vertelden bij hun standje enthousiast over hun ervaringen. Er was onder andere meegelopen bij de wijkverpleging, een spelshow georganiseerd om eenzaamheid tegen te gaan, gewerkt in diverse winkels, een stepsafari door de streek uitgedacht, onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van huizen, biologieles gegeven aan brugklassers en nog veel meer interessante zaken.

"Het was echt genieten afgelopen week", zegt rector Astrid Buijs enthousiast. "De leerlingen hadden er zoveel plezier in om aan de slag te gaan met hun stages en challenges. Ze hebben hun creativiteit goed kunnen gebruiken, veel samengewerkt en mooie presentaties gemaakt. Het is zo goed voor ze om te zien dat je de dingen die je op school leert ook in de praktijk kunt gebruiken."

Uit de krant