Afbeelding
Foto: pr

'Geen vrijkaarten van Keukenhof voor inwoners'

Algemeen

Lisse • Het is voor veel toeristische attracties in het land een droom, maar voor Keukenhof lijkt het werkelijkheid te worden. Het aantal bezoekers is de laatste jaren flink opgelopen, met topdagen van 45.000 bezoekers per dag. Keukenhof-directeur Bart Siemerink zei hierover vorige week tijdens de afsluiting van het seizoen, dat er grenzen aan die groei zijn. 'We moeten proberen proberen de bezoekersstromen te spreiden.'

Door Arie in 't Veld

De paasdrukte leidde tot een grote verkeersstroom naar Keukenhof. Met betrokken overheden wordt in de komende periode aan verbeteringen van de infrastructuur gewerkt. Directeur Siemerink: "Maar dat betekent niet dat Keukenhof in het kader van eventueel ondervonden overlast aan elke inwoner van Lisse een gratis toegangsbewijs gaat verstrekken, waarvoor PvdA'er Guus Mesman onlangs in een commissievergadering pleitte. Wij hebben voor een luttel bedrag voor de regiobewoners de Lentepas. Daar wordt flink gebruik van gemaakt en dat gebruik neemt toe. Voor een relatief gericht bedrag kan zo'n pashouder wanneer hij of zij maar wil Keukenhof bezoeken. En daarvan wordt volop gebruik gemaakt."

180.000 auto's

Vorige week werd al in deze krant gemeld dat er dit seizoen sprake was van 14.500 touringcars en 300.000 bezoekers via het openbaar vervoer. Maar er kwamen ook bezoekers met eigen vervoer, in 180.000 auto's. Een enorm aantal dat door de omliggende wegen en de parkeerterreinen verwerkt moest worden. Siemerink: "Dat lukt niet altijd, met tot gevolg dat we via de (social)media de oproep deden om op een bepaalde dag niet naar Keukenhof te gaan, omdat de we helemaal vol zaten." De Keukenhof-directeur zegt dat er nog het nodige moet gebeuren om de logistiek nog beter te maken om de overlast van enkele weken in Lisse en omgeving te beteugelen. Het park is volgend seizoen een week korter is geopend dan dit jaar, om de kwaliteit van de producten te waarborgen "Dat betekent minder bezoek, maar ook minder inkomsten. Van dat laatste ligt Keukenhof niet wakker, maar een gezonde groei is wel zo fijn."

Winkel in Amsterdam

Marketing manager Rob Schreurs zegt dat het bloemenpark de promotiemachines om meer bekendheid te krijgen, volop laat draaien, met in acht name van de logistieke problemen. "Bijvoorbeeld via de eerste winkel in Amsterdam, die veel aftrek vond. Ook voor de aanschaf van (combi) toegangskaarten." Hij vertelde ook dat er elk half uur een bus met toeristen vanuit Amsterdam naar Keukenhof vertrok, de samenwerking met HEMA en ANWB goed is verlopen en er grote uitschieters in de publiciteit waren zoals door het dopen van tulpen door minister-president Mark Rutte en Frans Timmermans.

Meer gebruik OV

Ook vindt er een lichte verschuiving plaats in de leeftijd van de bezoekersgroep. "Vorig jaar werden er bijvoorbeeld 88.000 toegangskaarten verkocht aan mensen onder de 17 jaar. Nu waren dat er 108.000." Siemerink zegt tenslotte dat Keukenhof samen met de inzenders continu blijft werken aan het verder ontwikkelen van de show en het handhaven van het kwaliteitsniveau. "En we hopen nog meer de nadruk te kunnen leggen op het gebruik van het openbaar vervoer, mede waardoor de infrastructuur in de regio wellicht minder onder druk komt te staan."

Uit de krant