Stichting Lisse Marketing draaide goed jaar | Lissernieuws
Logo lissernieuws.nl
Op de website zijn diverse fietsroutes te downloaden, waaronder een wildspotroute en deze lentebloemenroute.
Op de website zijn diverse fietsroutes te downloaden, waaronder een wildspotroute en deze lentebloemenroute. (Foto: pr)

Stichting Lisse Marketing draaide goed jaar

Stichting Lisse Marketing (SLM) heeft een goed jaar gedraaid. Dat blijkt uit het jaarverslag dat ter kennisneming aan de gemeente is gestuurd. Daarin staat onder andere het nodige over het versterken van het Dorpshart Lisse en het zich verdiepen in de kansen, mogelijkheden, zwaktes en bedreigingen hierin. Vanuit de vitalisering is duidelijk dat de bal niet altijd bij de gemeente ligt, maar zeker ook bij de vastgoedeigenaren en de ondernemers zelf. Vorige week hadden we hierover in deze krant al een interview met het Team Centrummanagement.

Door Arie in 't Veld

Zoals bekend heeft SLM er in 2015 reeds voor gekozen om de VVV Lisse te integreren in Museum de Zwarte Tulp. De openingstijden zijn hierdoor veel ruimer geworden (de VVV is nu 6 dagen in de week geopend, dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur) en gasten worden in een representatieve omgeving ontvangen. De synergie tussen de VVV en Museum de Zwarte Tulp levert nieuwe kansen op voor beide partijen.
Het contract met het museum is inmiddels verlengd tot eind 2019. Het museum heeft overigens plannen om in het najaar van 2020 te gaan verhuizen naar een grotere locatie op Heereweg 331, waar ook Panorama Tulipland kan worden ondergebracht. De intentie is dat VVV Lisse meeverhuist naar deze nieuwe locatie. Over deze ontwikkelingen hoopt de SLM in het jaarverslag van 2019 nadere details te kunnen melden.

Fietsroutes van VVV Lisse
Lisse is het ideale vertrekpunt voor een fietsroute naar keuze. Door de centrale ligging kan men alle kanten op. Op de VVV Lisse-website staan nu 9 door VVV Lisse uitgezette fietsroutes die men kan downloaden: www.vvvlisse.nl/nl/fietsen-in-en-om-lisse.
Er is in 2018 erg veel aandacht geweest voor de zomerbloemen, met name voor de dahlia. Voor het eerst werd er een Dahliamozaïekwedstrijd georganiseerd. Hieraan heeft VVV Lisse zeer actief meegewerkt, onder meer door het opzetten van een landingspagina op de VVV-website en het uitzetten van een mooie fietsroute langs de diverse showtuinen en mozaïeken. Ook in de organisatie van de try-out van de dahliamozaïekwedstrijd heeft VVV Lisse een zeer actieve rol gespeeld.

Toeristenbelasting
Stichting Lisse Marketing meldt verder ook dat voor 2018 het tarief per nacht van de toeristenbelasting 2,44 euro voor de hotel- en B & B-accommodaties en 1,24 euro voor campingovernachtingen was. Dit resulteerde in 2018 in een totale opbrengst van 108.754,72 euro. De totale toeristenbelasting 2017 bedroeg 123.340,78 euro. Dit betekent over 2018 dus een daling van totaal 14.586,06 euro. Deze daling is te wijten aan het feit dat er door Hotel de Duif onder Tempoline Uitzendbureau in 2018 beduidend minder inkomsten zijn binnengekomen. In 2017 bedroeg de toeristenbelasting van De Duif Holding 47.621,48 euro en in 2018 kwam er via Tempoline slechts 11.966 euro binnen. Inmiddels is de situatie weer gewijzigd. Hotel de Duif is overgegaan in Hotel de Lis en is daarmee gelukkig weer een echt hotel geworden. Het ligt daarom in de verwachting dat deze inkomsten dit jaar weer zullen stijgen.

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225537&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225535&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>