Afbeelding
Foto: pr

Start uniek programma onderwijs en arbeidsmarkt

Algemeen

De Economic Board Duin- en Bollenstreek tekenden vorige week samen met Fioretti Teylingen en het Wellantcollege een overeenkomst voor een uniek en nieuw programma: het onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen. Dit gebeurde door een aantal vertegenwoordigers van de onderwijsinstellingen in het Fioretti college in Lisse. Het bedrijfsleven in de Duin- en Bollenstreek staat momenteel onder druk door een tekort aan goed opgeleid personeel.

Voorzitter College van Bestuur van het Fioretti Teylingen, Kees Vreugdenhil, is binnen dit project de spreekbuis van alle aangesloten onderwijsinstellingen in de streek: "In dit project worden middelbare en hoger opgeleide jongeren gestimuleerd om in de regio te blijven werken. In deze streek is het middelbaar onderwijs weliswaar ruim vertegenwoordigd, maar het vervolgonderwijs daarentegen beperkt zich tot een enkele mbo-instelling. Daarom ben ik blij met dit grensoverschrijdende project, want er is verbinding en samenwerking nodig met het bedrijfsleven, maar ook met het middelbaar- en hoger onderwijs buiten deze streek."

Zeer breed project
Hans de Koning, directie onderwijs, Wellantcollege: "Veel scholieren zijn zich nauwelijks bewust van de banen en bedrijvigheid in deze streek. We willen hen, in samenwerking met het bedrijfsleven, laten zien wat de Duin- en Bollenstreek te bieden heeft."
Lars Flinkerbusch van de Economic Board: "Vanuit het perspectief van de Economische Agenda Duin- en Bollenstreek wordt in dit programma gewerkt aan voldoende en goed gekwalificeerd personeel voor de vier economische sectoren in deze streek: Greenport, Toerisme, Tech en Health. Hierbij trekken we samen op met de Economic Board Zuid Holland en Holland Rijnland. Met deze ondertekening starten we een uniek en zeer breed project waarbij het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid in nauwe verbinding staan."
Mariëla van der Meer is programmamanager van de businesscase 'onderwijs en arbeidsmarkt': "We willen scholieren uit het basis- en middelbaar onderwijs vooral dingen laten doen en laten ervaren. Ondernemers werken graag mee wanneer het gaat om het bieden van een stageplek of het ontvangen van leerlingen voor een excursie. Maar in dit project gaan we een stap verder. Wij willen vragen beantwoorden zoals: Wat vraagt het bedrijf van de medewerker van morgen? Welke uitdagingen komen op de ondernemer af? Dat betekent dat we echte input van bedrijven nodig hebben: met gastlessen en actuele bedrijfsvraagstukken."

Uit de krant