Annemarie Gerards verzorgde bijna twintig jaar de PR voor het fotogenieke Keukenhof.
Annemarie Gerards verzorgde bijna twintig jaar de PR voor het fotogenieke Keukenhof. Foto: Wilma van Velzen

PR-manager Annemarie Gerards verruilt Keukenhof voor Floriade

Algemeen Keukenhof

Na bijna twintig jaar verruilt PR-manager Annemarie Gerards per 1 november Keukenhof voor de Floriade Expo 2022, om daar als senior communicatieadviseur aan de slag te gaan. Aan de ene kant een vertrek met weemoed en aan de andere kant een nieuw avontuur vol uitdagingen.

Door Wilma van Velzen

"Indertijd vond ik het een hele stap om na twaalf jaar VVV Noordwijk in 2001 naar Keukenhof te gaan", zegt Gerards. "Ook toen voelde het net als nu dat het tijd was voor iets anders. Niet voor een stap in een andere wereld, want toerisme is mijn wereld. Daarvan maakt ook Floriade Expo 2022 deel uit. Hoewel ik met weemoed afscheid neem van Keukenhof, popel ik om bij de zevende editie van de wereldtuinbouwtentoonstelling te starten."
Ongelofelijk trots was Gerards altijd op haar deelname in een team dat jaarlijks inmiddels meer dan een miljoen bezoekers vanuit de hele wereld begroet. "Zij komen enkel en alleen voor de bollenvelden en bloemententoonstelling. In het voorjaar als alles op zijn mooist is. Ook voor mij persoonlijk is het toch echt de tulp die als bloem de meeste emoties losmaakt."

Gastvrijheid
"Keukenhof is een echte mannenwereld. Veertig tuinmannen en één tuinvrouw. Hun ervaringen vond ik altijd de mooiste verhalen in de media. Harde werkers zijn immers veel authentieker dan een PR-manager met gelakte nagels. Bijzonder vond ik het wel als eerste manager bij Keukenhof in dienst te komen met een hospitality-achtergrond. Gastvrijheid is een vak en moet overal in de toeristische sector als blijvend worden gezien."
Speciale herinneringen heeft Gerards aan 2006 met Keukenhof in het teken van Rembrandt. "Dat was heel bijzonder. We spraken toen nog niet over een themajaar, dat is pas sinds 2007. Thema De Stijl vond ik verfrissend, omdat dit mooi aansloot in het nationale themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design. En Dick Bruna, vormvast boegbeeld van Dutch Design, met Miffy/Nijntje die zo geliefd is bij het (inter)nationale publiek."

Koninklijk
Ook menige hoge gast zag Gerards naar Keukenhof komen, van Beatrix, Willem-Alexander en Máxima tot regeringsleiders en BN'ers. "Dit leverde vaak unieke verhalen op, zoals over kroonprinses Victoria van Zweden in 2007. Met een druk op de knop zou ze het Juliana Paviljoen openen, alleen stond het paaltje met de drukknop los. Zeer charmant ving de prinses dit op, waarmee deze opening wereldnieuws werd. Achteraf vroeg dit intern wel om een evaluatie."

Veranderingen
"Bezoekers zijn in de loop van de jaren veranderd en nog internationaler, jonger en digitaler geworden. Men reist meer met het openbaar vervoer, ouderen reizen meer dan vroeger individueel en het fotograferen met een smartphone is anders dan met een fototoestel. Het gaat de bezoeker niet meer om een parkfoto, maar om IK in het park. Impactvolle veranderingen waren de fusie met Landgoed Keukenhof en de realisatie van het nieuwe entreegebouw."

Netwerk
"En dan ons netwerk van journalisten: lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Ik heb mij zeker gerealiseerd dat we de positieve houding van de media mogen koesteren. Aan zo'n netwerk moet je bouwen. We verwelkomen de media graag en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we free publicity hard nodig hebben. Dat betekent wel faciliteiten bieden en kaders scheppen waarbinnen de media gemakkelijk kunnen werken. Vele prachtige publicaties zijn het resultaat."

Tot ziens
"Het 'Partir c'est mourir un peu' overheerst vandaag nog wat, maar morgen zal mijn Floriade-uitdaging sterker zijn. Keukenhof blijft echter in mijn hart. Ik zal de ontwikkelingen blijven volgen, maar van enige afstand. Per 1 november word ik senior communicatieadviseur van Floriade. Onze toeristische wereld is maar klein en ik ga de branche niet uit. En over de wereldtuinbouwtentoonstelling zullen jullie nog veel van mij horen!"

Uit de krant