Jos Draijer
Jos Draijer Foto: pr

Duinpolderweg, terug van weggeweest?

Column Notenkraker

Door het nieuwe coalitieakkoord van de provincie Noord-Holland ontstaat er vertraging voor de aanleg van de Duinpolderweg. Het budget wordt overgeheveld naar 2022. "Het budget voor 2020 en 2021 kan blijven staan." Het gaat om 50.000 euro voor onderzoek naar inpassing van de Duinpolderweg, dat overgeheveld wordt naar de algemene reserve 2022.

Dat ene zinnetje uit de tweede Bestuursrapportage 2019 van het college van B&W aan de gemeenteraad van Hillegom riep enige commotie op bij D66 tijdens een commissievergadering. Die eenmansfractie dacht dat de plannen voor een Duinpolderweg (DPW) door het nieuwe coalitieakkoord van de provincie Noord-Holland nu van tafel zijn. Dus vroegen raadsleden om opheldering van wethouder De Jong: is er sprake van afstel of uitstel?
De wethouder liep op eieren omdat Hillegom daar niet over gaat. De provincies Noord- en Zuid-Holland gaan daar samen over. Hij lichtte wel een tipje van de sluier op. Uit de besprekingen binnen de Stuurgroep DPW valt op te maken dat de meningen verdeeld zijn tussen beide provincies. Daarom is de uitvoering van genomen besluiten over de DPW op een zijspoor geparkeerd. Maar de Stuurgroep DPW bestaat nog steeds en de verantwoordelijke gedeputeerden van beide provincies hebben dit jaar nog een informeel overleg. Waar dat toe leidt weet nog niemand. Tot zover, aldus de wethouder. Hij hield zich dus op de vlakte.

Maar de werkelijkheid is dat nieuwe krachten rond de DPW zich melden, zo heb ik ontdekt. Iedereen heeft in de krant kunnen lezen dat de gemeente Haarlemmermeer met een zeer ambitieus woningbouwprogramma is gekomen voor de bouw van tienduizenden woningen in de westflank van de Haarlemmermeerpolder, tegen de Ringvaart aan. Van de Cruquius tot aan Zwaanshoek en zelfs tot Beinsdorp. Daardoor zal de druk om de Ringvaart over te steken in westelijke richting enorm toenemen. Maar waar oversteken? De verdubbeling van de ophaalbrug over de Ringvaart op de N207 zoeft weer rond als oplossing, maar verkeer loopt daar vast vlak voor Keukenhof. Uitwijken over de Ringvaartdijk naar de ophaalbrug bij de Kanaalstraat in Lisse is dan verleidelijk. Tel uit je winst, dat lijkt mij geen optie. Ondertussen kan de gemeente Haarlemmermeer niet vooruit met de woningbouwplannen zonder doorstroomwegen en infrastructuur voor de verkeersafwikkeling van elektrische auto's, bussen en fietsen. In oostelijke richting en op eigen grondgebied zou dat nog wel lukken, maar in westelijke richting loopt men tegen de Ringvaart aan als harde natuurlijke grens. En die ook nog eens de bestuurlijke grens tussen beide provincies is. Zonder overeenstemming tussen beide provincies geen vooruitgang dus. De bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek staat op het spel, en niet alleen in het bollenseizoen. Dan maar niet of minder bouwen in de westflank van de Haarlemmermeer? De provincie Zuid-Holland kan dat niet tegenhouden. Laat staan Hillegom en Lisse. Die woningen komen er dus wel, denk ik, want de vraag naar woningen is onverzadigbaar. Ondanks alle consequenties voor verdere overbelasting van de Kanaalstraat in Lisse, de Meerlaan in Hillegom, en de N208. Provincies, reik elkaar de hand over de Ringvaart heen en los het op!

Uit de krant