Parkeerplek alleen voor invaliden. Dit kan op de grond worden aangeduid, maar ook via borden.
Parkeerplek alleen voor invaliden. Dit kan op de grond worden aangeduid, maar ook via borden. Foto: Pixabay

Gesteggel over parkeerplaatsen voor invaliden

Politiek

In de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur sprak Franco Dieters in over het onderwerp parkeervergunningen invaliden. Hij ergert zich met name aan de stroperigheid van de procedures, die al jarenlang bezig is.

Door Arie in 't Veld

"Aan het Jacob van Ruysdaelplein waren er in 2010 zeven vergunninghouders voor zo'n parkeerplaats, maar aan het plein bevonden zich slechts twee plekken voor invaliden. Na een aanvraag om extra plekken in november 2010 is op 29 mei 2011 er eentje bijgeplaatst, overigens niet volgens de normen. Er werd om extra plekken gevraagd en het duurde tot 12 september van dat jaar en kort daarna zijn van acht normale plekken zes parkeerplaatsen voor invaliden gemaakt. Eind 2018, begin 2019 zijn er twee vergunninghouders in de flat overleden, mede waardoor er vaak twee parkeerplekken voor invaliden leeg staan. Omdat we op het plein nogal wat parkeerdruk ondervinden, hebben we aan de gemeente gevraagd of het mogelijk is om van die twee plekken wellicht tijdelijk weer normale parkeerplaatsen te maken. Haal die bordjes er even af, dan is het snel geregeld. Dan kon helaas niet. Er onstond een hele discussie; er moet een schriftelijk verzoek komen met foto's van de huidige situatie en er moet ook nog een juridische procedure worden gestart. Uiteindelijk is met tussenkomst van de buurtregisseur ervoor gekozen om twee bordjes weg te halen. Helaas met paal en al."
Kort daarna zijn er weer twee mensen komen wonen die behoefte hebben aan twee invalidenparkeerplaatsen. Men dacht dat even aan te vragen en klaar te zijn, maar dat bleek een misrekening. Een hele discussie over de palen en de bordjes volgde. "Als alternatief kregen we het idee om plekken aan te vragen met kentekenborden. En dan ging het om vijf plekken, zodat de vergunninghouders zo weinig mogelijk hoefden te lopen. Waarom mag je voor een bestaande plek niet kiezen wat je wil en moet je voor een bestaande plek 326 euro betalen? Het hoogste tarief in de regio overigens. De hele gang van zaken is een beetje apart. Het zou allemaal toch veel eenvoudiger geregeld kunnen worden?", vroeg Dieters zich af.

Slepen
Rob Veldhoven van Nieuw Lisse snapt dat met name het laatste verwarrend is, maar ook dat je niet continu met palen kunt blijven slepen. "We hebben nu vijf palen en het moeten er zeven worden en dan over een maand weer eentje eraf. Vaste plaatsen en ook voor mensen uit de omgeving is dat wellicht een idee." Gerrit Meiland van het CDA stelde vast dat het allemaal vooral gaat om de stroperigheid waarin de procedure is verlopen. "Men komt niet eens langs om te kijken waar het probleem zit."
Wethouder Jolanda Langeveld: "We hanteren bepaalde normen en bepaalde procedures en op het moment dat je een invalidenparkeerplaats aanvraagt gaat dit op kenteken. Dat vergt een procedure. Maar waar is Dieters nu precies tegenaan gelopen? Misschien is het een idee dat wethouder Kees van der Zwet of ik met hem een gesprek aanga om naar de procedures te kijken en die wellicht te verbeteren."

Uit de krant