Afbeelding
Foto: pr

Lisse zegt ja tegen Ja/Ja-sticker

Algemeen

Inwoners van Lisse die in de toekomst nog reclamefolders willen ontvangen, zullen over enige tijd een Ja/Ja-sticker op hun brievenbus moeten plakken. Wie straks geen sticker op de bus plakt, krijgt geen folders meer. De raadsfracties van Nieuw Lisse, CDA, D66 en PvdA dienden hierover een motie in met als doel minder papierafval. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.

Door Arie in 't Veld

Rob Veldhoven van Nieuw Lisse zei bij de raadsvergadering dat het bekend is dat per inwoner 52 tot 58 kilo papier de afvalstromen in komt en een aanzienlijk deel hiervan, ongeveer 32 kilo, uit folders bestaat waarvan een groot deel rechtstreeks in de papierbak verdwijnt. "Bij gemeenten waar de Ja/Ja-sticker al is ingevoerd, heeft dit geleid tot 23 procent minder papierafval. Wil men na de invoering nog wel dat drukwerk ontvangen, dan kan dat worden aangegeven via de Ja/Ja-sticker." Volgens Veldhoven wordt het invoeren van de Ja/Ja-sticker door een groot deel van de bevolking gesteund. "Landelijk is dat zelfs 64 procent. We roepen het college op de sticker in te voeren per 1-1 2021."
De Nee/Ja- en Nee/Nee- stickers blijven overigens geldig. Nee/Ja staat voor geen folders, wel huis-aan-huisbladen. Met een Nee/Nee-sticker ontvang je beide niet meer.

Jacqueline van Doorn van D66 vond het een goed voorstel. Er komt minder afval, minder vervuiling en minder oud papier. Frank Mélotte van het CDA sloot zich hierbij aan. "Dit is ook in het belang van een goede afvalscheiding." Guus Mesman van de PvdA zei het vreemd te vinden dat nu nog ongevraagd iets in de brievenbus wordt gestopt en je een sticker moet plakken om dat te voorkomen. "In mijn ogen is het gewoon logisch om dus de Ja/Ja-sticker te gebruiken als men die folders wil." Vincent Scheurwater van de SGP-CU zei de motie ook te steunen omdat dit een besparing oplevert. Hij vroeg zich evenwel ook af of dit alles geldt voor het ontvangen van de bladen waarin de gemeentelijke mededelingen zijn opgenomen. Dankzij de huis-aan-huiskrant blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt in zijn of haar gemeente. Afgegeven vergunningen worden gepubliceerd, net als sportuitslagen, bijeenkomsten voor ouderen, en de bakker en slager proberen de lezer te verleiden met mooie aanbiedingen. Een middel van sociale cohesie én een belangrijk advertentiekanaal voor ondernemers. En wie echt geen interesse heeft, plakt gewoon géén sticker op de brievenbus.

Mesman vroeg zich nog af of er middenstanders zijn die zich afvragen of ze nog goed kunnen concurreren tegen internetwinkels en dergelijke. "Als ze de handen ineenslaan kunnen we wellicht overal Ja/Ja-stickers uitdelen. Wat betreft de weekbladen kan dat wel eens positief voor ze zijn, omdat veel adverteerders zelf folders zijn gaan drukken en niet adverteren."
De motie werd unaniem aangenomen, hetgeen betekent dat als je al die folders en weekkranten nog wilt ontvangen, je per 1 januari 2021 een Ja/Ja-sticker op de brievenbus moet plakken.

Uit de krant