Anderhalf jaar geleden kreeg Lisse een parkeerplaats voor deelauto's, op verzoek van Martin van Blitterswijk.
Anderhalf jaar geleden kreeg Lisse een parkeerplaats voor deelauto's, op verzoek van Martin van Blitterswijk. Foto: archief/Esther Akerboom

Geen actieve rol gemeente in uitbreiding van aanbod deelauto's in Lisse

Algemeen

Lisse zal deelauto’s behouden, doch daarin is voor de gemeente geen actieve rol weggelegd. Dit zegt wethouder Kees van der Zwet in antwoord op vragen hierover van D66-fractievoorzitter Bas van Riel in de gecombineerde vergadering van de commissies Ruimte en Infrastructuur en Financiën van 12 februari.

Door Arie in 't Veld

“Mywheels is gestopt met het aanbieden van particuliere auto’s als deelauto. Dit heeft te maken met de hoge verzekeringskosten. Zij bieden nog wel op sommige locaties eigen deelauto’s aan”, legt de wethouder uit.
Van der Zwet zegt ook dat via Snappcar nog steeds een particuliere deelauto kan worden gehuurd in Lisse. De formule van Snappcar is eenvoudig. Men zoekt een auto in de buurt op via het vermelden van de postcode en haalt vervolgens de auto op. Met de uitgebreide verzekering van Allianz is men gedekt voor schade. Maar veel belangrijker nog is dat ook de medepassagiers zijn meeverzekerd. Tevens staat een supportteam altijd voor de huurder klaar. En als het nodig is zorgt Snappcar voor ondersteuning of vervangend vervoer, in heel Europa. Op deze manier kan men de reis veilig voortzetten. Huren via SnappCar is bovendien 30 tot 50 procent voordeliger dan huren bij een reguliere verhuurmaatschappij of traditioneel autodelen.

Campagne
Van der Zwet: “Holland Rijnland heeft een campagne opgezet waarbij het gebruik van deelauto’s wordt bevorderd. Bij de balie van de gemeente zijn folders beschikbaar voor zowel particulieren als voor bedrijven waarin wordt uitgelegd hoe het concept werkt. Met het cluster duurzaamheid wordt overlegd om via abri’s en sandwichborden deelauto’s te promoten. Ook heeft Holland Rijnland informatiebijeenkomsten georganiseerd voor particulieren en bedrijven waarbij ook de wijkregisseurs en accountmanagers van bedrijven waren uitgenodigd om zo de deelauto te promoten onder inwoners en bedrijven."
Daarnaast geldt momenteel een kortingsactie en is er een website gelanceerd waarin het concept deelauto wordt uitgelegd. “In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de deelauto’s om zo een lagere parkeernorm te hanteren bij ruimtelijke ontwikkelingen. Ook wordt het wagenpark van sommige gemeenten in de avonduren en het weekend gedeeltelijk aangeboden als deelauto. Sommige deelautoaanbieders zijn bereid, vaak tegen vergoeding, om op proef een deelauto neer te zetten om te bekijken of er voldoende markt is. Met name in grotere steden is er een groot aanbod van deelauto’s”, aldus Van der Zwet. De wethouder zegt ook de ontwikkeling rond deelauto’s met belangstelling te volgen doch ziet op dit moment geen verdere actieve rol voor de gemeente om te komen tot uitbreiding van het aanbod aan deelauto’s binnen Lisse.

Uit de krant