Via bijvoorbeeld een WhatsAppgroep kom je in contact met een kwetsbaar persoon die je kunt helpen.
Via bijvoorbeeld een WhatsAppgroep kom je in contact met een kwetsbaar persoon die je kunt helpen. Foto: pixabay

Present in tijden van corona

Algemeen

Vanwege het coronavirus zijn er verregaande maatregelen genomen die een grote impact hebben op het dagelijks leven van ons allemaal, maar in het bijzonder van kwetsbare mensen. Het zijn onwerkelijke en zorgelijke tijden voor ons allemaal.

Ook in deze tijd wil Present Bollenstreek helpen waar dat echt nodig is. We dragen graag bij op een manier die aanvullend is, zoals we dat altijd al doen. Op een andere manier, maar het zijn ook andere tijden waardoor wij onze dienstverlening (tijdelijk) anders inrichten. Onze missie is tenslotte: een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Omzien naar elkaar is een van onze kernwaarden.

Present wil groepen stimuleren om zich de komende periode te verbinden aan één of meerdere echt kwetsbare mensen in de buurt. Van hulpverleners (hulpverleners, wijkteams, zorginstellingen, etc.) ontvangen we de hulpvraag van de kwetsbare mensen die het de komende tijd nog lastiger krijgen dan ze al hadden (ouderen, mensen met een verstandelijke beperking die nu niet meer naar de dagbesteding gaan en zich thuis zorgen maken). We gaan voor digitale ontmoetingen in de vorm van een appje, een telefoongesprek, hond uitlaten of het doen van boodschappen, zodat ze weten dat anderen aan hen denken.

Uitgangspunten
De uitgangspunten die Present Bollenstreek hierbij hanteert:
· ons doel is een groep mensen via een digitale ontmoeting te koppelen aan de mensen die het al moeilijk hebben en het door de crisis nog zwaarder hebben.
· we blijven in groepen werken zodat we nieuwe (blijvende) ontmoetingen creëren. De ontmoeting is waarschijnlijk eerst en vooralsnog digitaal, met het vooruitzicht dat dit na de crisis wellicht uitgroeit tot echte ontmoetingen.
· in principe doen de vrijwilligers alles op afstand van de bewoners. De adviezen van de RIVM zijn leidend.

Activiteiten
Enkele voorbeelden van activiteiten: boodschappen doen, boodschappenpakket (inclusief spelletjes) weggeven, kaartjes sturen, even bellen / skypen / WhatsApp, spelletje doen via mobiel / internet, ramen lappen (met 1 of 2 personen), hond uitlaten, bosje bloemen voor de deur leggen, medicijnen brengen.
Start als vrijwilliger een groep met de personen met wie je iemand wilt helpen of doe dat met een bestaande groep. Tip: maak de groep niet te groot. Om het overzichtelijk te houden, raden we aan om met vier personen een groep te vormen.
• Meld je groep aan via stichtingpresent.nl/bollenstreek/vrijwilliger-in-tijden-van-corona/. Maak een digitale omgeving aan (bijv in WhatsApp) om te kunnen overleggen wie wanneer wat doet.
• Present koppelt je groep aan een kwetsbaar persoon in je buurt.
• Voeg – als de hulpvrager over een smartphone beschikt – de hulpvrager toe aan de groepsapp om kennis te maken en praktische afspraken te maken. Tip: overleg met de hulpverlener of hij/zij ook in de groepsapp actief moet zijn omdat hij/ zij de hulpvrager goed kent en kan aanvullen of ingrijpen indien nodig.
• Na de crisis spreekt de groep een keer af om een echte ontmoeting te hebben.
Heb je geen groep? Je kunt je ook digitaal aanmelden en dan vormen wij een groep voor jou met andere individuele vrijwilligers. Aanmelden hiervoor kan via stichtingpresent.nl/bollenstreek/vrijwilliger-in-tijden-van-corona/

Uit de krant