Veel mensen houden momenteel contact met elkaar via facetime of skype. Of ze bellen gewoon.
Veel mensen houden momenteel contact met elkaar via facetime of skype. Of ze bellen gewoon. Foto: pexels.com

Drukke tijd voor WelzijnsKompas Hillegom-Lisse

Algemeen

WelzijnsKompas biedt vraaggericht en op maat lichte ondersteuning aan bewoners die door persoonlijke, financiële, psychische, verstandelijke of fysieke beperkingen (tijdelijk) een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ook in deze tijd. De medewerkers zijn de afgelopen week vooral bezig geweest om mensen te bellen die bij WelzijnsKompas in het registratiesysteem staan.

Dionne Scheepmaker is als buurtwerker verbonden aan WelzijnsKompas, maar heeft de laatste dagen vooral veel mensen gebeld. "Het gaat om mantelzorgers, mensen die al langere tijd een gevoel van eenzaamheid ervaren, mensen met een kleine beurs, mensen met een beperking, statushouders en ga zo maar door. We vragen hun hoe het met ze gaat, waar ze behoefte aan hebben en hoe wij ze hierin kunnen ondersteunen."

Het registratiesysteem bevat ook honderden vrijwilligers die momenteel niet zoveel om handen hebben. "Wij bellen ze om te vragen of zij iets voor een ander kunnen betekenen. Bijvoorbeeld iemand bellen voor een praatje, een hond uitlaten of boodschappen halen. Er is inmiddels een boodschappenservice opgestart in samenwerking met Plus Tolenaar in Hillegom en we zijn nog met de Jumbo in Lisse in gesprek om zo'n zelfde service op te zetten", zegt Scheepmaker.

Hoe gaat dat deze boodschappenservice in z'n werk? De vrijwilliger die boodschappen gaat halen, identificeert zich als vrijwilliger van WelzijnsKompas. Hij/zij rekent de boodschappen niet af. Wel gaat er een factuur van de supermarkt naar WelzijnsKompas. Deze organisatie betaalt alle boodschappen die gehaald worden en stuurt vervolgens een automatische incasso naar degene waarvoor de boodschappen bestemd zijn.

Verder wordt er een contacttelefoondienst opgezet, legt Scheepmaker uit. "Wat ik vaak hoor is dat mensen behoefte hebben aan een praatje. De een wil informeren naar alles omtrent corona, de ander ziet het meer als sociaal contact. De belrondes ervaar ik zelf als heel waardevol. Mensen waarderen het enorm als je hen belt en vraagt of je iets voor hen kunt doen in deze onwerkelijke tijd. Ook krijg ik soms te horen dat iemand behoefte heeft aan een kaartje. Een mantelzorger gaf aan dat het heel schrijnend is om niet meer bij haar man langs te kunnen gaan in het verzorgingstehuis. 'Kunnen jullie hem een tekening sturen, want dat vindt hij heel mooi', vroeg ze. Doordat meneer dementie heeft, is bellen om te vragen hoe het gaat geen optie. We gaan vrijwilligers en kinderen vragen om tekeningen te maken." Scheepmaker noemt ook een dame die in april 90 jaar oud wordt en weduwe is. "Zij kan haar verjaardag niet vieren, maar achter de schermen zorgen wij ervoor dat zij als verrassing veel kaarten zal ontvangen."

WelzijnsKompas is er niet alleen voor ouderen. "De inwoners die wij bellen uit Lisse en Hillegom variëren in leeftijd tussen de 32 jaar tot en met 90-plus."
Zelf bellen kan ook: bel (0252) 757100 op werkdagen tussen 09.00 en 16.00 uur

Uit de krant