Hoe wordt het in de toekomst op scholen? Kleine groepjes met mondkapjes?
Hoe wordt het in de toekomst op scholen? Kleine groepjes met mondkapjes? Foto: pexels

Geen leven maar wel een zeven

Onderwijs

De redactie ontving deze column van Joni en Elske, die 'm schreven als praktijkopdracht voor maatschappijleer. Interessante materie waar vandaag verder over gepraat wordt en waar vanavond meer duidelijkheid over komt tijdens de persconferentie met premier Rutte. 

"Eerder het nieuwe schooljaar beginnen en langere schooldagen? Belachelijk! Je kan jongeren niet verplichten om hun vrije tijd op te geven. Toch kan dit gebeuren. De onderwijsraad adviseerde minister Slob namelijk om – als de scholen na de meivakantie gesloten blijven – het nieuwe schooljaar eerder te beginnen om een grote leerachterstand te voorkomen.

Maar wie zegt eigenlijk dat er zo´n grote achterstand is in het onderwijs? Wij zitten zelf op een middelbare school en krijgen veel online lessen, inleveropdrachten en vragenuurtjes. Er is alle tijd om huiswerk te maken, zeker na het uitvallen van sport en sociale activiteiten. Natuurlijk zijn er leerlingen die niks doen, maar vanaf hun dertiende hebben leerlingen ook een eigen verantwoordelijkheid. En dan mag je verwachten dat ze zelf initiatief nemen. Als we gewoon naar school konden, hadden deze leerlingen waarschijnlijk ook niks extra´s thuis gedaan om bij te blijven. De coronacrisis brengt de hoogopgeleide beroepsbevolking, waar Nederland naar streeft, dus niet in gevaar.

Aan wie je het ook vraagt: het is een feit dat deze crisis voor veel stress zorgt. Onze mentor adviseerde ons vorige week nog om sowieso in de meivakantie voldoende rust te nemen, om een beetje bij te komen. Een inkorting van de zomervakantie zal juist het tegenovergestelde effect hebben. Immers: minder vrije dagen betekent meer werk, dus meer stress. Dat geldt overigens niet alleen voor leerlingen, maar ook voor docenten. Zij moeten tenslotte al het onderwijs op afstand zien te organiseren en dat ook nog op zeer korte termijn. Je kunt je voorstellen dat ook dit meer stress geeft. De overheid moet zorgen voor ieders welzijn, dus ook voor leerlingen en docenten. Laat ze dat doen en onze welverdiende rust niet afnemen.

Als er dan toch een achterstand is, zijn langere schooldagen ook geen optie. Uit eigen ervaring weten we dat jongeren zich niet zo lang kunnen concentreren; het laatste lesuur is bijna niemand geconcentreerd. Ook botsen langere dagen met sport of andere hobby’s. Wij trainen bijvoorbeeld vier avonden in de week en onze training begint om 18.00 uur. Dan is het echt geen leven als je pas na vieren klaar bent met school, gelijk moet sporten en ook nog huiswerk hebt. Voor slapen is dan geen tijd meer.

Kortom: de leerachterstand is minimaal en het inkorten van de vakantie zal alleen maar zorgen voor onnodige stress. Langere schooldagen is al helemaal geen optie vanwege sport en huiswerk. Wij weten dat de overheid zoekt naar een oplossing voor het collectief belang, maar dit zijn níet de goede oplossingen. Wat dan wel? Laat de onderwijsraad verder in gesprek gaan met docenten en leerlingen om samen een passend alternatief te vinden."

Joni Kwakernaak en Elske Korebrits

Uit de krant