Ook in de komende tijd zullen ouders hun kinderen nog moeten ondersteunen bij het onderwijs. De kinderen gaan immers maar de helft van de tijd naar school. Maar het zal wel minder druk op het gezinsleven leggen dan in de weken dat de scholen dicht waren.
Ook in de komende tijd zullen ouders hun kinderen nog moeten ondersteunen bij het onderwijs. De kinderen gaan immers maar de helft van de tijd naar school. Maar het zal wel minder druk op het gezinsleven leggen dan in de weken dat de scholen dicht waren. Foto: pexels.com

Basisscholen klaar voor heropening op 11 mei

Onderwijs

Er is de afgelopen week flink online vergaderd door de docententeams van de basisscholen, nadat premier Rutte bekendmaakte dat het basisonderwijs vanaf 11 mei weer open gaat. Ook in Lisse en Hillegom werd gepuzzeld en gekeken hoe dit het beste vorm kan krijgen, zo blijkt uit een rondgang langs diverse scholen.

Door Ruth Eppink

De 28 basisscholen die onder de Sophia Scholen vallen, hebben allemaal een plan van aanpak gekregen vanuit het college van bestuur. Voor Lisse gaat het om Kindercampus Joseph, De Lisbloem, De Klarinet, en St. Willibord, voor Hillegom betreft het De Fontein, De Giraf, Johannesschool en Meer en Dorp. Omar Ramadan, voorzitter van het college van bestuur geeft desgevraagd aan dat per school nog maatwerk mogelijk is. “Vast staat dat iedere leerling vanaf 11 mei tot Pinksteren in ieder geval de helft van de lestijd op school doorbrengt. Hoe dat ingevuld wordt, kan per school verschillen. De aanbeveling is om leerlingen om de dag een hele dag op school te laten zijn, maar alternatieven zoals ochtend- of middagshifts zijn ook toegestaan. Dat hangt helemaal af van de specifieke omstandigheden van een school, zoals de grootte, het aantal leerlingen dat gebruikt maakt van naschoolse opvang et cetera. Wel is dan instemming nodig van de medezeggenschapsraad en moet goed overleg plaatsvinden met de buitenschoolse opvang en andere partners.”


Omar Ramadan, voorzitter college van bestuur van Sophia Scholen. - Robert Elsing

Ouders
Ramadan kan zich goed voorstellen dat ouders blij zijn dat hun kroost weer naar school kan, maar benadrukt ook dat het slechts om de helft van de lestijd gaat. “De combinatie thuiswerken en ook je kinderen begeleiden bij het onderwijs op afstand vergt best veel van ouders. Dat is niet afgelopen nu de scholen weer heropenen. Want de helft van de tijd zijn leerlingen nog steeds thuis en verwachten we dat ze huiswerk maken. Daar ligt voor de ouders nog steeds de taak daarin te ondersteunen."

Hygiëne
Bij alle Sophia Scholen is gezorgd voor extra hygiënemaatregelen. Er vindt dagelijks tussen de middag een extra schoonmaakronde plaats, waarbij sanitair en andere oppervlakken die kinderen veelvuldig aanraken (deurklinken, trapleuningen, toetsenborden, bureaus en dergelijke) grondig gedesinfecteerd worden. Dit gebeurt ook aan het einde van de dag. Voor de leerlingen en de medewerkers zijn papieren handdoekjes beschikbaar, evenals flacons handalcoholgel met pomp en extra prullenbakken.
De precieze regelingen rond het brengen en halen van kinderen kunnen per school verschillen, maar Sophia Scholen houdt in ieder geval vast aan de maatregel dat ouders het schoolgebouw en het schoolplein niet mogen betreden en dat zij zelf goed opletten om voldoende afstand tot elkaar te bewaren. De anderhalvemeterregel geldt niet voor de kinderen onderling. De docent dient wel afstand te bewaren van de leerlingen.

Overleg bij De Waterval
Ook bij Jenaplanschool De Waterval in Lisse is druk overlegd, meldt docent Melanie Bos. "Dat bleek nog een hele klus. We moesten rekening houden met de belangen vanuit de gemeente, kinderopvang en noodopvang voor de kinderen van ouders in vitale beroepen. En voor een Jenaplanschool waar wij voor al onze activiteiten graag het woord SAMEN gebruiken, is welke oplossing dan ook verre van ideaal. Want kringen, vieringen, coöperatieve werkvormen en de grote betrokkenheid van ouders zijn voor ons belangrijke ingrediënten die nu vervallen. Alle scenario’s zijn uitgeschreven en bekeken en uiteindelijk is er een mooi plan tot stand gekomen. Elke stamgroep is in tweeën gesplitst, een groep A en een groep B, deze wisselen elkaar af. Maandag en donderdag groep A, dinsdag en vrijdag groep B. De kinderen komen in vaste, samengestelde halve groepen dus twee volle dagen naar school. Een aantal van hen zal de woensdag extra naar school komen. Voor de groepen 7/8 is er een ander schema, aangezien het voor deze groepen praktischer is om in jaargroepen uiteen te gaan. We zorgen zo dat er zo min mogelijk beweging is wat betreft brengen en halen van en naar school of kinderopvang."
De Waterval komt de gezinnen met meerdere kinderen tegemoet door deze tegelijkertijd naar school te laten komen. Specifieke groepen krijgen iets meer aandacht op maat door hen op woensdag extra te laten komen en men dringt het huiswerk zoveel mogelijk terug.

Onderwijs op afstand
In de afgelopen weken moesten de basisscholen aan de slag met afstandsonderwijs. Dat werd eigenlijk heel voortvarend opgepakt. “Ik ben ontzettend trots op alle 28 scholen en de medewerkers, hoe zij erin geslaagd zijn in zo’n korte tijd met de beschikbare middelen onderwijs op afstand zijn gaan geven", zegt Omar Ramadan. Dat was voor sommige docenten best een uitdaging, terwijl anderen al meer gewend waren aan het maken van vlogs bijvoorbeeld. “Ook de noodopvang voor kinderen was direct geregeld, bedoeld voor kinderen van ouders in cruciale beroepen of leerlingen die in een onveilige thuissituatie zitten. De docenten hebben wekelijks met iedere leerling een-op-eencontact gehad. "Er zijn geen leerlingen uit beeld verdwenen, al waren sommigen bijvoorbeeld wel in Polen. Maar ook vanaf daar was online onderwijs gewoon mogelijk.” Ramadan onderstreept dat kinderen verplicht zijn om vanaf 11 mei weer naar school te gaan. “Of vanaf 12 mei, hangt ervan af wie wanneer wordt ingeroosterd. Alleen voor leerlingen die behoren tot een risicogroep kan een uitzondering worden gemaakt.”

Ritmisch weekplan
Melanie Bos vertelt dat de docenten direct een plan bedachten voor onderwijs op afstand toen ze hoorden dat de scholen dicht gingen. "We zijn gelijk (t)huiswerkpakketten gaan maken. Binnen ons Jenaplanonderwijs werken de kinderen met een ritmisch weekplan waarin alle taken van de week staan. De weekplannen hebben we zo ingevuld dat de kinderen er thuis mee aan de slag konden. Voor elke week hebben we een weekplan gemaakt met bijbehorende materialen en dit bij de kinderen langs gebracht. Zo konden de leerlingen en ouders zoveel mogelijk thuis blijven. Bij iedere instructieles is er een instructievideo opgenomen die voor de kinderen zichtbaar is op de onlineschoolomgeving. Ook zijn er wekelijks ‘live’ contactmomenten met de leerkrachten en kinderen geweest. Tijdens deze momenten was er ruimte om vragen te stellen, extra instructie te geven en samen na te denken over het werk. In de bovenbouw konden ook boekbesprekingen op deze manier doorgaan. Naast het verzorgen van onderwijs op afstand hebben wij ook onderwijs gegeven aan de kinderen waarvan ouders in vitale beroepsgroepen werken. Deze kinderen hebben op school gewerkt onder leiding van een leerkracht", aldus Bos. "We zijn trots op wat we al hebben neergezet en het plan dat er nu ligt. Wij hopen snel weer terug te kunnen naar een redelijke ‘normale’ schoolsituatie, waarin alle kinderen weer tegelijk aanwezig kunnen zijn en wij weer SAMEN van het onderwijs kunnen genieten."

Uit de krant