Voorbeelden van wat er met de whatsappbot mogelijk is.
Voorbeelden van wat er met de whatsappbot mogelijk is. Foto: pr

Coiffures Gilbert zet Whatsapp in voor haar advies en het boeken van afspraken

Zakelijk

Ondernemer van salons Coiffures Gilbert in Alphen aan den Rijn en Lisse zag door de coronacrisis een groeiende vraag ontstaan naar advies vanuit klanten die niet weten wat ze met hun haar aanmoeten. Veel kappers proberen op hun eigen manier aan deze vraag te voldoen. Gilbert besloot het op een hele nieuwe manier doen, door een nieuwe whatsappservice te lanceren om zijn klanten veel efficiënter en beter te gaan bedienen. 

“Door de coronacrisis is de vraag naar advies ontzettend gegroeid, waardoor het voor ons heel lastig is om het overzicht te houden en klanten goed te adviseren. Niet alleen benaderen klanten ons veel vaker, maar vooral ook via veel meer verschillende kanalen, zoals telefoon, mail en via whatsapp op onze privételefoons. Daarom was het voor ons belangrijk om een manier te zoeken om onze klanten te helpen en hebben we, samen met kapperssoftwarebedrijf Aimy, een slimme whatsappbot ontwikkeld die ons helpt om de vragen van klanten op de juiste manier te kunnen beantwoorden. Daarnaast wordt het zo ook makkelijker voor klanten om hun vragen naar ons te sturen”, aldus eigenaar Gilbert. 


Kapper Gilbert. - JOCHEM EERDEN

Inwoners Alphen aan den Rijn
De nieuwe service is als eerste gelanceerd in Alphen aan den Rijn, waar inwoners nu via Whatsapp een berichtje kunnen sturen als ze haaradvies nodig hebben.
Via de whatsapptool beantwoorden klanten vervolgens vragen als: wat is jouw haarlengte en haartype? Wat zijn je grootste haarzorgen? Welke uitstraling heb je voor ogen? Welke kleur wil je graag? Direct ontvang je een tijdslot voor een videochat met persoonlijk advies op maat van de kappers zelf, op basis van de ontvangen informatie. Op die manier kunnen de haarstylisten van Coiffures Gilbert op een veel efficiëntere manier advies geven.

Grote piek verwacht bij heropenen
Als de kapsalons weer open mogen, verwachten ze een grote piek van aanvragen. Om deze boekingen goed te ontvangen zijn digitale mogelijkheden zeer welkom. Gilbert ziet deze oplossing dan ook goed werken op de lange termijn. “Door gebruik te maken van deze oplossing kan ik veel sneller en persoonlijk advies geven en mijn afspraken goed in de agenda zetten. Het levert meer tevreden klanten op. Daarnaast zie ik het ook als een service, omdat klanten Whatsapp toch al op hun telefoon hebben staan en nu nog makkelijker een afspraak kunnen maken”, zegt Gilbert van Coiffures Gilbert.  

Whatsapp populairst
Als het aan consumenten ligt, is Whatsapp veruit het populairste kanaal om in contact te komen met zijn of haar kapper, bleek uit recent onderzoek van kapperssoftware Aimy. In Nederland gebruiken meer dan 11,9 miljoen mensen Whatsapp. “Door Whatsapp op de juiste manier in te zetten, zoals wij dat samen met Gilbert doen, kunnen kappers veel winst behalen op het gebied van klantervaring, ontvangen van onlineafspraken en kunnen ze beter aansluiten op de nieuwe generatie klanten”, stelt Derk Jan van Aimy.

Afbeelding

Uit de krant