De Seniorenbus wordt veel gebruikt voor vervoer naar en van de fysio of huisarts.
De Seniorenbus wordt veel gebruikt voor vervoer naar en van de fysio of huisarts. Foto: pr

Seniorenbus gaat weer op pad

Algemeen Vrijwilligers Senioren

UPDATE 12 mei
De Seniorenbus Lisse gaat vanaf maandag 25 mei weer rijden. Vanaf 18 mei kunnen mensen ritten reserveren via de telefoondienst. In tegenstelling tot voorheen moeten ook vaste klanten voorlopig voor elke rit bellen.

Om weer van start te kunnen gaan heeft de organisatie wel speciale beschermende maatregelen genomen. Zo wordt er per rit maar één passagier vervoerd op de achterbank. Uitzondering vormen mensen die in hetzelfde huis wonen, zij mogen samen. Tussen de achterbank en de voorstoelen is een scherm van plexiglas geplaatst. De chauffeurs dragen handschoenen en mondkapjes en maken handgrepen en dergelijke na elke rit schoon met desinfecterend materiaal. De organisatie van de bus vraagt de passagiers zoveel mogelijk met gepast geld te betalen.

Sinds 16 maart stond de Seniorenbus stil als gevolg van het coronavirus. "Het kabinet heeft versoepelingen afgekondigd. Daarom vinden wij het na overleg met het RIVM verantwoord om - met inachtneming van de speciale maatregelen - de bus weer te laten rijden", aldus de organisatie. De telefoondienst is van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur bereikbaar via 06 8353 5859.

Coördinator Rien Jongman geeft aan dat de Seniorenbus veel gebruikt wordt voor bezoeken aan fysiotherapeuten en huisartsen. "We kregen bijvoorbeeld van Boot en Broersen al twee keer de vraag wanneer we weer zouden gaan rijden. Dat is heel begrijpelijk, want we reden soms wel zes keer per dag daarheen." Jongman verwacht niet dat het meteen in het begin weer storm gaat lopen. "Alle activiteiten zoals klaverjassen en dergelijke liggen nog stil. Het zal vooral de vaste groep zijn die wekelijks naar de fysio moet, die er gebruik van gaat maken, verwacht ik."

Dat beaamt Johan van Zoest, ook coördinator bij de Seniorenbus. Hij heeft echter wel gemerkt dat de bus werd gemist. "Ik heb de telefoon acht weken bij me gehad en ik werd geregeld gebeld met de vraag wanneer we weer van start gingen. We voorzien echt in een behoefte." De organisatie heeft getwijfeld of de ritprijs verhoogd moest worden. "Maar de bus moet toegankelijk blijven voor mensen met een smalle beurs. De prijs blijft dus hetzelfde, al hebben we extra kosten gemaakt door de aanschaf van het plexiglas, mondkapjes, handschoenen en desinfectiemiddel."

Uit de krant