De school was lange tijd leeg door het verplichte thuisonderwijs, maar nu kunnen de leerlingen weer op hun locatie les krijgen.
De school was lange tijd leeg door het verplichte thuisonderwijs, maar nu kunnen de leerlingen weer op hun locatie les krijgen. Foto: pr

Fioretti College Lisse aan de slag met herstelprogramma

Algemeen

De impact van de coronacrisis is ook op scholen voelbaar. Leerlingen zaten maanden achtereen thuis en kregen online les. Dat had gevolgen voor hun prestaties en zorgde voor veel minder sociale contacten. Scholen krijgen nu via het Nationaal Programma Onderwijs extra geld van de overheid voor herstel en ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

Het Fioretti College Lisse heeft samen met de Erasmus Universiteit onderzoek gedaan onder leerlingen, ouders en medewerkers: hoe staat het met de voortgang bij de schoolvakken, de studievaardigheden, het persoonlijk welzijn en het groepswelzijn? Daarna is een plan gemaakt dat zowel op de korte als op de langere termijn positieve effecten op het onderwijsaanbod van de school moet gaan hebben. 

“De startweek zal in het teken staan van weer samen naar school”, vertelt projectleider Ron van der Slot. “Hernieuwd kennismaken, plezier met elkaar en weer terug ‘in conditie komen’, zogezegd. Verder moet je denken aan de inzet van onderwijsassistenten of extra docenten die met kleinere groepjes leerlingen aan de slag gaan.” Deze interventie gaat hand in hand met meer aandacht voor en kennis over vaardighedenonderwijs. Denk aan het bevorderen van spreek- en leesvaardigheid, maar ook aan het versterken van studievaardigheden als plannen en reflecteren. “Daarnaast zal de school ook meer mogelijkheden bieden voor (studie-)begeleiding en voor begeleid werken op school na de les. Ook zal er in de middagen meer ruimte zijn voor vakbijlessen en deelname aan extra activiteiten gericht op sociale ontwikkeling en talentontwikkeling. Samen met een werkgroep van leerlingen, de Fioretti School Vereniging (FSV), de gemeente Lisse en Young Impact worden deze activiteiten ontwikkeld en georganiseerd”, aldus Van der Slot. 

Er wordt voor ouders en leerlingen een speciale site gemaakt, waar informatie rondom het Nationaal Programma Onderwijs te vinden is. Die site wordt ook steeds bijgewerkt, geeft Van der Slot aan. “We willen NPO graag inzetten om op maat steuntjes in de rug te kunnen bieden om alle leerlingen zo snel mogelijk weer gemotiveerd en met succes aan school deel te kunnen laten nemen. Daarnaast hebben we als streven om met de NPO-gelden ontwikkelingen in de school die al gaande zijn te versterken, zodat het effect van deze middelen niet tot het komende jaar beperkt blijven. Er is nog veel meer over te zeggen (denk bijvoorbeeld ook aan het aanbod van tools als Homi (huiswerktool) en MrChadd (hulp bij huiswerk), scholingsaanbod voor docenten gericht op feedback geven en vaardighedenonderwijs, voorgenomen samenwerking met verenigingen in de gemeente en ga zo maar door. We zetten dus zeker ook in op het versterken van de sociale cohesie en betrokkenheid; dat gebeurt met name in de middagen door het aanbieden van activiteiten in de vorm van theater en muziek bijvoorbeeld, maar ook EHBO en ondernemerschap.”

Om een en ander door te kunnen voeren, is het Fioretti overgegaan op een 45-minutenrooster. 

Uit de krant