De Forze IX rijdt op waterstof en werd getest door Van Maris.
De Forze IX rijdt op waterstof en werd getest door Van Maris. Foto: pr

Lisser Bart van Maris (22) test raceauto op waterstof

Algemeen

Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, testte maandag 27 november zijn nieuwste waterstofraceauto op het circuit van Zandvoort. Student Bart van Maris (22) uit Lisse zit bij dit pioniersteam.

De auto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Het team wil met de nieuwe auto, de Forze IX, definitief aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie. Binnenkort zal de duurzame wagen het opnemen tegen conventionele benzineauto’s in de Supercar Challenge op Zandvoort. 

Racen met schone uitlaat, daar draait het uiteindelijk om, zegt Van Maris, student Computer Science and Engineering: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water en elektriciteit ontstaan.” Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven. De Forze IX heeft een piekvermogen van meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenalineshot’ kan geven. 

Het team focuste zich op het opzetten van een betrouwbare aandrijflijn, terwijl het waterstofsysteem tegelijkertijd buiten de auto ontwikkeld wordt. Nu deze aandrijflijn klaar is, kan de focus naar het optimaliseren en integreren van het waterstofsysteem. Zelf is van Maris vooral bezig geweest met ervoor zorgen dat alle apparaten in de auto zich overeenkomstig gedragen en dat de communicatie tussen deze apparaten soepel verloopt. 

Het team heeft met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort, een mooie uitdaging voor ons.”

Uit de krant