Afbeelding

Het wiel opnieuw uitgevonden

Column

Slimmeriken binnen de EU (en daar barst het van) hebben uitgevonden dat de persoonsgegevens van de burgers een betere bescherming behoeven. De nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG.

Dat is zoiets als het paard achter de wagen spannen, want er is nog maar heel weinig privé in dit leven. Ook in Lisse. Zo kun je bijvoorbeeld op hogere leeftijd een brief verwachten met de uitnodiging om deel te namen aan de opfriscursus voor automobilisten. Mooi natuurlijk zo'n herderlijk schrijven van de organisatie die een link met de gemeente heeft, maar wel met de vraag of dit soort mailings nog wel zijn toegestaan. Bovendien heeft de gemeente de mogelijkheid om via de advertenties op de gemeentepagina's van deze krant een oproep te plaatsen waarop de mensen uit de bedoelde doelgroep dan kunnen reageren. Of zoals het stuk fraai drukwerk met de uitnodiging om voor een paar euro deel te nemen aan geheel verzorgd 2-daags verwenarrangement en afkomstig uit Nunspeet dat ik onlangs op m'n mat vond. Hoezo privacy. Ik ken niemand in Nunspeet en vraag me dus af hoe het bewuste bedrijf aan mijn exacte gegeven komt en of het nog legaal is iedereen van 50 jaar en ouder met dit soort aanbiedingen op te zadelen.

De nieuwe wet biedt bedrijven wel de ruimte om mailings te versturen, maar dan alleen aan bestaande klanten die dus al eerder iets hebben gekocht. Volgens de nieuwe wet moet zo'n ondernemer de klant die hij op het oog heeft eerst vragen of hij wel mails van het bedrijf wil hebben. Een heel gedoe natuurlijk en ook dat kan pas eigenlijk alleen als men al over de nodige gegevens over je beschikt. De wet moet de privacy van de burger beschermen, maar werkt ook andersom. Bijvoorbeeld bij de fotografie.

Zo kon het je gebeuren dat als door het recente Castle Fest werd bezocht en mensen werden gefotografeerd, je eigenlijk eerst hun toestemming moest hebben. Volgens de wet verplicht, maar flauwekul natuurlijk want de deelnemers aan dat verkleedfeest stonden zo ongeveer in de rij elkaar te verdringen om gefotografeerd te worden. Je moet er maar vanuit gaan dat dit net zoiets betekent als toestemming. De twijfel bestaat echter altijd, zoals die er ook is wat betreft Face Book, Twitter of Instagram en dergelijke sociale media en wat die met jouw persoonsgegevens doen.

Kort en goed komt het erop neer dat het wiel opnieuw is uitgevonden, maar wel vrij laat. Bijna dagelijks kunt u geconfronteerd worden met aanbiedingen waarop u helemaal niet zit te wachten en van bedrijven of instellingen die u totaal niet kent. Ook via de mail.

Ik ga er natuurlijk niet over, maar mij lijkt het een goed idee dat de gemeente als bewaarder van heel veel privégegevens van elke inwoner uitermate zuinig met die gegevens om gaat en bovendien via de website en/of de gemeentepagina's in deze krant in eenvoudige taal tekst en uitleg geeft over de rechten en plichten van de nieuwe wet.

Dat kan veel mensen helpen iets van die ingewikkelde wet te begrijpen en hoe gehandeld moet worden indien men denkt dat dit nodig is….!

Uit de krant