Afbeelding
Foto: pr

Daar is die brug weer

Column

Het was vorige week een paar zinnen in de krant, maar daar is hij weer een keer. De brug over de Ringvaart ter hoogte van het Fio en ten bate van de HOV-lijn Schiphol-Noordwijk v.v. Dat die brug er zou komen is al jarenlang aan de orde, maar nu het meer en meer werkelijkheid dreigt te worden, zijn er toch wat haken en ogen weg te werken.

Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland hebben onlangs hun voorkeur uitgesproken over de aanleg van de lage beweegbare brug over de Ringvaart tussen Lisse en Lisserbroek. Naast de busbaan komen er een fiets- en voetpad op de brug. Dat klinkt natuurlijk prachtig. Een snelle busverbinding tussen Noordwijk en Schiphol. De komst van de brug heeft echter ook gevolgen voor de directe omgeving, omdat voor de aansluiting in Lisserbroek een aantal woningen en voorzieningen van de ijs- en skeelerclub moeten wijken. De provincies Noord-en Zuid-Holland zijn hierover in gesprek met de omgeving. Ook is er gesproken met omwonenden over het bustracé in Haarlemmermeer. Nu het besluit genomen is, gaan de overheden over de directe gevolgen hiervan verder in gesprek. De nieuwe route is naar verwachting in 2022 geschikt voor hoogwaardig busvervoer. Het wordt allemaal eenvoudig meegedeeld, maar nog niemand heeft het over alternatieven voor de bewoners van de Hillegommerdijk en voor de skeeler/ijsbaan. Wethouder Jolanda Langeveld: "Ik ben blij met deze brug over de Ringvaart. In Lisse vinden we het belangrijk dat ons dorp goed bereikbaar is. Met deze brug zijn we dadelijk beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Over de inpassing van de brug in de Waterkanten denken wij, graag samen met inwoners, mee met de provincie." Me dunkt koene taal van de Lissese wethouder, maar ook een beetje kort door de bocht, want wij hoeven geen woningen of een ijsbaan in te leveren. Om maar eens wat te noemen. Sterker nog: indertijd is bedongen dat in het gebied De Waterkanten door de aanleg van die baan minder huizen konden worden gebouwd, waarvoor Lisse een financiële vergoeding tegemoet kan zien.

En dan de praktijk. Dan denderen dus bussen straks over de baan en kunnen doorrijden als het vaarverkeer dat toestaat. Want: de brug open en het wegvervoer staat stil. Het wordt een lage brug, dus kan ervan worden uitgegaan dat ook kleinere schepen er niet onderdoor kunnen. Laat staan het vrachtvervoer. En in de zomertijd wordt het nog erger door alle recreanten en wordt het dan filevaren totdat de brug wordt geopend. En dus staan de bussen langer stil als de brug eenmaal gaat draaien, want al die boten zijn er dan niet een-twee-drie door. Het plan lijkt evenwel zoetjesaan vorm te krijgen. Maar ik denk dat er nog heel wat water door de Ringvaart zal stromen voordat het gerealiseerd is. Al was het alleen al het aanpassen van wegen en rotondes om die snelle bus vrij baan te geven. Ik ben daar benieuwd naar en nog meer benieuwd ben ik naar de consequenties als aan de zuidkant van Lisse ook een ontsluiting met Lisserbroek over de Ringvaart komt. De wethouder kan alvast aan overleg met betrokkenen in de Poel denken, want die hebben er al blijk van gegeven geen hoge pet op te hebben van die ontsluiting en de consequenties daarvan voor hun eigendommen.

Uit de krant