Afbeelding
Foto: pr

Te veel van het goede?

Column

Vorige week dinsdag stond er een groot artikel in een landelijk ochtendblad waarin gewag werd gemaakt van het feit dat toeristische trekpleisters het veel te druk krijgen. Erger nog; de omgeving heeft wel eens te maken met toeristen die ongevraagd woningen betreden om daar flink aan het fotograferen te slaan, voordat de bewoner de kans heeft gekregen ze al dan niet met enige dwang weer op straat te zetten.

Bij duizenden bevolken ze de straten, gluren overal naar binnen en geven volgens de woordvoerders in het artikel alleen maar overlast. Tja, wat wil je nu eigenlijk? Eerst wordt op zeer grote schaal de nadruk gelegd op de Nederlandse attracties die op elke reisagenda moeten voorkomen. En als het dan zo ver is, wordt er geklaagd dat het allemaal te veel van het goede is. Toegegeven, er loopt volk tussen met de manieren van een spreekwoordelijke olifant in de bijbehorende porseleinkast. In de Zaanse Schans heb ik dat al eens van nabij geconstateerd en me in verbazing afgevraagd of die mensen geen opvoeding hebben genoten. Onder de te drukke trekpleisters wordt ook Keukenhof genoemd. Ik houd het erop dat het hier om een ander soort overlast gaat. Keukenhof is nog altijd in de race voor het ontvangen van recordaantallen bezoekers. Maar het groeiende leger bezoekers vergt ook veel van de logistiek. Daar kan overlast ontstaan. Ook in het gevoel van de inwoners van Lisse, die daarin echter niet echt consequent zijn. Want er wordt ach en wee geklaagd als men in de Keukenhoftijd op bijvoorbeeld de Westelijke Randweg in de file staat, maar niet als in de zomer vele boten de staandemastenroute varen en de brug om de haverklap opengaat. En zelfs dat is nog niet eens het ergste moment, want nog vrij onlangs stond het uit Lisse wegrijdende verkeer tot in de Hyacinthenstraat stil. Te wachten op… ja, op wat eigenlijk? Geen Keukenhoftijd in elk geval en ook geen staandemastenroute. Weer die brug dus. Daaraan zal voorlopig weinig veranderen, maar dat neemt niet weg dat geprobeerd moet worden om de logistiek in de Keukenhoftijd dermate goed te maken dat er zo weinig mogelijk opstoppingen ontstaan. Niet hier en als het even kan ook niet op de toevoerwegen. Dat is een hele opdracht. Doch ziet: de gemeente en Keukenhof hebben een convenant ondertekend dat hoop geeft voor de toekomst.

"Het samenwerkingsconvenant zet zich in voor een positieve ontwikkeling van Keukenhof, de Bollenstreek en Lisse in het bijzonder, op het gebied van duurzaamheid, economie en toerisme, mobiliteit en sociaal maatschappelijke thema's. Het convenant versterkt de volwaardige en strategische samenwerking die ontwikkelingen kan versnellen, initiatieven kan aanjagen en nieuwe kansen kan creëren ten dienste van het landgoed, bloemententoonstelling, inwoners en ondernemers." Dat is de letterlijke tekst uit het begeleidende schrijven. Er is dus aandacht voor een positieve ontwikkeling van de mobiliteit. En hopelijk gebeurt dat op een zodanige wijze dat er voor dat landelijk ochtendblad geen reden meer is om te schrijven dat men in Lisse overlast van Keukenhof ondervindt.

Uit de krant