Arie Bombarie.
Arie Bombarie. Foto: pr

Toch maar afsluiten?

Column Arie Bombarie

Het zal zo'n zeven jaar geleden zijn dat politiek Lisse zich druk maakte over het al dan niet afsluiten van de Kanaalstraatpromenade voor fietsers. Cees Ruigrok van Nieuw Lisse diende toen een motie in om dat te bewerkstelligen, doch waar hij waarschijnlijk had gerekend op de steun van de medecoalitiepartijen, was het alleen de oppositie van het CDA en de SGP-CU die de motie steunden.

Het draaide uiteindelijk uit op een wedstrijdje moties indienen en gelijk krijgen, want het was met name D66 die het voortouw nam, de nodige deskundigen mobiliseerde en uiteindelijk ook met een motie kwam waarin werd voorgesteld om op bepaalde tijden de gehele Kanaalstraat voor fietsers te verbieden. Het Nieuw Lisse-stokje werd dus over- en in beslag genomen. Met als reactie dat Nieuw Lisse vervolgens het standpunt innam dat de noodzaak daartoe eigenlijk eerst wel eens goed onderzocht moest worden. Herrie in de tent dus. Maar geen verbod. En dat gaat niet ten goede aan de veiligheid van wandelaars en winkelend publiek.

Toegegeven: er zijn in Nederland tegenwoordig heel wat straten die het stempel promenade hebben gekregen, met daarop aansluitend de regels die gelden voor een woonerf en dus een zeer matige snelheid. In dat verband hebben geleerden ooit uitgedacht dat je de trottoirs wel weg kunt laten en alles dus op gelijke hoogte kunt straten. Met tot gevolg dat iedereen maar raak loopt en rijdt. En dat laatste ondervond ik zelf onlangs. Zit je rustig op een bankje en zie je dat vader en moeder maar net aan de gelegenheid hebben om zoon- of dochterlief ervan te weerhouden zonder op of om te kijken naar de speelwerktuigen te rennen. Maar nog erger: zit je rustig te zitten, komt er om de haverklap een links fietsende wielrijder voorbij of rechtsrijdende scooter met zeer hoge snelheid. Als ik was gaan staan had ik beslist geen vouw meer in m'n broek. Als je ziet hoe dergelijke scooterbestuurders met ware doodsverachting tussen de voetgangers over de weg scheuren, dan vraag je je af of het geen tijd wordt dat de politici zich maar weer eens buigen over de vraag of op bepaalde tijdens een (brom)fietsverbod moet gelden. Zeker in een gebied als de promenade, waar de nadruk ligt op het zich veilig te voet van A naar B te kunnen verplaatsen.

Maar zoals altijd is er natuurlijk een probleem, namelijk dat van de handhaving. Je kunt niet al die tijd dat (brom)fietsers er niet mogen rijden agenten of BOA's inzetten om een oogje in het zeil te houden. Het kan natuurlijk wél steekproefsgewijs. Als zo'n handhaver het aandurft om een in volle snelheid door de straat jagende scooter (als voorbeeld natuurlijk) tot stilstand te dwingen en een forse bekeuring uitschrijft, kan iets dergelijks wel effect hebben op anderen die nogal eens over de schreef gaan. Die gaan zich dan inhouden in de wetenschap dat het een duur ritje kan worden. Wellicht hebben we het dan voor elkaar. Fietsen en brommers wel op de promenade, maar op gestelde tijden en met handhaving van de maximumsnelheid, veilig rondstappen door het gewoon wandelende of winkelende publiek en ik niet meer de angst dat toch een keer de vouwen uit m'n broek (of die van een ander) worden gereden.

Uit de krant