Arie Bombarie schrijft om de week over wat hem bezighoudt.
Reageren? arie.thea.veld@ziggo.nl
Arie Bombarie schrijft om de week over wat hem bezighoudt. Reageren? arie.thea.veld@ziggo.nl Foto: pr

De lente hangt in de lucht

Column Arie Bombarie

Maak uw borst maar nat. De lente hangt in de lucht en dat betekent in Lisse en de regio straks weer heel veel berichten over met name de files op Facebook. Alsof dat niet nu al ook dagelijks het geval is. Met name van en naar de brug over de Ringvaart.

Soms staat het verkeer zelfs erg ver op de Broekweg en eigenlijk hoor je daar nooit iets over. Maar de gemeente Lisse, Keukenhof, gemeente Haarlemmermeer en ook de provincies hebben het plan om alle zeilen bij te zetten om aan die overlast een einde te maken. En dan uiteraard niet alleen in Keukenhoftijd, al zal duidelijk zijn dat die zeven weken een paar extreem hectische dagen bevatten.
Een van de vele punten waar nadrukkelijk naar gekeken zal worden is de aanpak van de draaitijden van de diverse bruggen. Al heel lang een stokpaardje van me. Niet alleen omdat ik graag op het water verkeer, maar vooral ook omdat ik zeer nieuwsgierig ben naar de mogelijke oplossingen die men bedenkt. Op papier staat namelijk de wens die de gemeente Haarlemmermeer gaat bekijken of de brug op de N207 op andere tijden open kan voor de pleziervaart. Dat kon wel eens een onmogelijke missie betekenen. Half april gaat de staandemastroute van start en vanaf dat moment komen er om de haverklap schepen met al dan geen lange masten door de Ringvaart. En soms zijn dat er erg veel die of vanaf De Kaag komen, of richting De Kaag gaan. Om maar een voorbeeld te nemen want men vaart verder. En als je nu wilt dat met name de N207 zo lang mogelijk het vele autoverkeer kan verwerken, is de consequentie beslist dat de uit Lisse of uit Haarlem komende zeilschepen voor de brug van de N207 in de wacht komen te liggen. En geloof me, dat kan oplopen tot erg veel schepen als de brug(gen) niet regelmatig draaien. En dan wordt dus het kind met het badwater weggegooid (niet echt natuurlijk…) want er komt een moment dat al die zeilschepen doorgang verleend zal worden met tot gevolg dat er een forse file op de N207 kan ontstaan. En tevens met het gevolg dat die filevorming ook in Lisse aan de orde zal zijn, want daar wil men natuurlijk ook door de brug. En dat tot grote ergernis van veel automobilisten die op met name Facebook weer flink te keer zullen gaan.
Dan heb ik het nog niet over de stremmingen voor de scheepvaart die ontstaan kunnen als er een nieuwe brug ter hoogte van het Fioretti College wordt aangelegd en misschien zelfs eentje in het kader van de Duinpolderweg, met voor Lisse een aansluiting op de zuidzijde van ongeveer de Tweede Poellaan. Ik wens de dames en heren bestuurders heel veel wijsheid toe om dit probleem op te lossen.
Aan de andere kant heb ik veel vertrouwen in andere oplossingen die zijn bedacht om het grote verkeersaanbod in de hand te houden, zoals het aanpakken van de kruising N208/N207 bij McDonald's waar ook ten tijde van het Keukenhofseizoen de verkeerslichten kunnen worden aangepast.
De gemeente Lisse blijft samen met de buurgemeenten lobbyen voor structurele oplossingen voor de doorstromingsproblematiek op de N207 en de N208. Goed gelezen? Structurele oplossingen, dus niet steeds naar Keukenhof wijzen als het een keer mis gaat. Hierbij gaat het om een week of zeven en in een streek waar we bijzonder trots op mogen zijn. Waarvan akte!

Uit de krant