Marc van Buuren (Fio Hillegom, links) en Astrid Buijs (Fio Lisse, rechts) bij de ondertekening van de intentieverklaring in februari.
Marc van Buuren (Fio Hillegom, links) en Astrid Buijs (Fio Lisse, rechts) bij de ondertekening van de intentieverklaring in februari. Foto: pr

Fioretti Colleges Hillegom en Lisse onderzoeken het stellen van doelen om leerlingen te motiveren

Onderwijs

SCHOLING • De Fioretti Colleges Hillegom en Lisse zijn mede-initiatiefnemers voor het starten van wetenschappelijk onderzoek, dat inzicht gaat geven of 'doelen stellen' helpt om de motivatie en zelfregulerend gedrag bij leerlingen in het voortgezet onderwijs te vergroten.

Het draagt de naam 'Goal Setting Programma' en is een initiatief van het IJsselcollege uit Capelle aan den IJssel en wordt uitgevoerd door Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus Universiteit.

Gelijke kansen
Leerlingen in het voortgezet onderwijs uit kwetsbare of minder hoogopgeleide milieus, hebben een minder hoge kans hun potentieel te benutten. De Fioretti-scholen willen daarom weten of het stellen van doelen zorgt voor het verhogen van de motivatie, de doorstroom en de prestaties van deze leerlingen. Het onderzoeksprogramma heeft eerder laten zien dat het stellen van doelen bij eerstejaars studenten van universiteiten bijzonder goede resultaten oplevert, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Mocht het voortgezet onderwijsprogramma vergelijkbaar resultaat boeken op de Fioretti-scholen, dan zou dit een bijzonder effectief middel kunnen zijn om motivatie, doorstroming en prestaties te verbeteren.

Doelen stellen
Directeur Marc van Buuren (Fioretti Hillegom) en rector Astrid Buijs (Fioretti Lisse) zijn enthousiast over het Goal Setting programma, waarvoor subsidie is aangevraagd.

Marc van Buuren: "De resultaten die zijn gehaald bij de eerstejaars van het Erasmus klinken haast te mooi om waar te zijn. Ik ben erg benieuwd of dit programma ook een positief effect heeft op mijn leerlingen van het voortgezet onderwijs. Met name zie ik voordeel voor de minder gemotiveerde leerlingen en leerlingen die vanuit huis minder gesteund worden om na te denken over hun toekomst. Onder begeleiding van onze decaan werken onze docenten bij ons LOB- (Loopbaan Orientatie en Begeleiding) programma al met opdrachten om leerlingen een toekomstdoel voor zichzelf te leren omschrijven. Als dit onderzoek een bijdrage kan leveren waardoor de kans op uitval kleiner wordt, is dit winst voor alle betrokken leerlingen."

Astrid Buijs: "Als dit programma aantoont dat het stellen van doelen werkt, zorgt dit voor een mooie wetenschappelijke basis voor de manier van werken die wij voorstaan. Nu al werken we in ons onderwijs met het stellen van doelen, omdat we daarin geloven. Als het wetenschappelijk wordt bewezen, bevestigt dit dat we op de goede weg zijn".

Dit project is gesubsidieerd door het ministerie van OCW via de Gelijke Kansen Alliantie. De intentieverklaring is op 9 februari ondertekend door RSM, de vier scholen voor voortgezet onderwijs en de gemeente Capelle aan den IJssel. Het Bèta Steunpunt Zuid Holland/Leiden heeft de middelbare scholen bij elkaar gebracht. De proef start in het nieuwe schooljaar 2018-2019 met 1000 leerlingen in het eerste jaar van de bovenbouw.

De resultaten van dit project en ook de nieuwe wetenschappelijke inzichten zullen uiteraard worden gedeeld en in een later stadium zal bekeken worden hoe ook andere scholen uit het voortgezet onderwijs kunnen aanhaken.

Uit de krant