Alles wat ze geleerd hebben wordt in een presentatie verwerkt. Die mogen de leerlingen binnenkort aan hun ouders laten zien.
Alles wat ze geleerd hebben wordt in een presentatie verwerkt. Die mogen de leerlingen binnenkort aan hun ouders laten zien. Foto: Esther Akerboom

Uitdagingen op het Fioretti voor plusleerlingen uit het basisonderwijs

Onderwijs

ONDERWIJS n Op het Fioretti College in Lisse wordt niet alleen aan de toekomst gebouwd door middel van zonnepanelen op het dak, maar ook aan de toekomstige leerlingen wordt gedacht. Samen met een aantal basisscholen uit Hillegom en Lisse werden twee projecten opgezet voor leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Afgelopen woensdag sloten zij deze projecten op het Fioretti af.

Door Esther Akerboom

Conrector Rob de Kleijn laat zien hoe hard de kinderen bezig zijn en vertelt vol trots over de twee projecten. "Het Olympusproject werd in samenwerking met een aantal Hillegomse scholen op touw gezet, na een vraag van de Johannesschool, of we wat voor hun plusleerlingen uit de groepen 7 en 8 zouden kunnen betekenen. Voor groep-8-leerlingen van verschillende basisscholen uit Lisse met een vwo-advies hebben we sinds vorig jaar het Icarusproject opgestart."

De Hillegomse kinderen uit groep 7 begonnen na de zomervakantie hun Olympusproject met de module Taalfilosofie. Elke week kwamen zij in Hillegom op een locatie bijeen om van alles te leren en na te denken over taal. De afsluiting bestond onder andere uit een escaperoom waar ze taalpuzzels moesten oplossen. Verschillende havo-leerlingen met aspiraties om met kinderen in deze leeftijdsgroep te gaan werken, hielden een oogje in het zeil en verstrekten de nodige hints. Docente Nederlands Hilde van Oosten genoot zichtbaar van de druk kwebbelende dames, die in haar lokaal met elkaar in conclaaf gingen om de puzzels, gemaakt door leerlingen uit 4 mavo, op te lossen. "Ze zijn lekker fanatiek bezig. Ze moeten zelf uitzoeken hoe ze de puzzels op kunnen lossen en hints betalen ze met tijd. Als ze de gevraagde zes woorden hebben gevonden, mogen ze het lokaal uit. Het is leuk om te zien hoe goed ze samenwerken."

Voor de module Elektriciteit & elektronica, die de leerlingen uit groep 8 volgden, werd als afsluiting een heus college gegeven door docent Natuurwetenschappen Arjan Stahlecker, gevolgd door een practicum. Een beetje onder de indruk van de nieuwe omgeving luisterden de kinderen stilletjes naar de uitleg over de werking van elektriciteit en durfden ze bijna niet te lachen om een grapje van de docent. "Het komende half jaar worden de modules omgedraaid", vertelt de Kleijn. "Maar omdat de leerlingen van groep 7 volgend jaar weer terugkomen, zijn er verschillende modules, zodat ze niet weer hetzelfde krijgen."

Voor het Icarusproject kwamen de Lissese leerlingen bij elkaar op het Fioretti, om les te krijgen in vakken die allemaal met hun project te maken hadden. In een volbezet computerlokaal werd deze ochtend hard aan de afsluiting gewerkt. "Het is een vakoverstijgend project", vertelt docente Geschiedenis Simone van Leeuwen die deze les de leiding had. "Zo leerden de kinderen bij Klassieke talen van alles over de mythe van Icarus en over Da Vinci. Bij beeldende vorming maakten zij zelf vleugels, die bij Natuurkunde weer werden getest met een ventilator. Vandaag werken ze alles wat ze geleerd hebben uit en maken ze een presentatie die ze op 6 maart voor hun ouders gaan houden."

Uit de krant