Vorig jaar ging De Waterval aan de slag met virtuele rondleidingen. Inmiddels zijn er meer mogelijkheden bedacht.
Vorig jaar ging De Waterval aan de slag met virtuele rondleidingen. Inmiddels zijn er meer mogelijkheden bedacht. Foto: pr

Gluren, daten en virtueel touren bij Jenaplanschool De Waterval

Onderwijs

Er wordt door de coronamaatregelen een groot beroep gedaan op de creativiteit van basisscholen om het onderwijs op afstand op de beste manier vorm te geven, en om nieuwe ouders zo goed mogelijk kennis te kunnen laten maken met de school waarop zij uiteindelijk hun keuze kunnen baseren. Het belangrijkste uitgangspunt van Jenaplan-onderwijs is ‘samenleven’. Hoe gaat De Waterval met afstand houden om?

“Samenleven vraagt om verbinding en die kun je op allerlei mogelijke manieren maken en in stand houden”, legt Walter Ravensberg, vader van twee leerlingen op De Waterval uit. “Elke ochtend digitaal in de kring, waarbij er vooral werd ingegaan op het welzijn van de leerlingen en waar ruimte was om ervaringen te delen, net zoals op school. Het raakte ons als ouders om te zien hoe het de stamgroepleiders lukte de leerlingen elke dag het gevoel te geven dat ze niet ver van elkaar waren verwijderd.” Dennis van Wieringen, docent aan het Fioretti College en ouder van twee leerlingen in groep 1 en 5 op De Waterval zegt: “Zelfstandig dag- en weektaken maken blijkt voor Jenaplan-leerlingen geen opgave. Ik zie dit binnen mijn werk als docent, maar ik heb nu bij mijn eigen kinderen kunnen zien hoe makkelijk ze het thuiswerken oppakten, ik hoefde ze nauwelijks bij te sturen.” Monica Zeldenthuis, ouder van twee leerlingen in groep 1 en 3 was bijna verbaasd over alle extra’s die haar kinderen mee naar huis kregen om het onderwijs verrijkend en boeiend te maken: “Van veldwerk tot complete knutselpakketten, recepten en kweektuintjes met duidelijke instructies. In de digitale weeksluitingen werden foto’s, filmpjes en bevindingen weer met elkaar gedeeld, volgens mij was dat uniek.” Ook organiseerde het team minicursussen voor ouders, waarin ouders meer uitleg kregen over de huidige manier van bijvoorbeeld het rekenonderwijs, dat andere methodes kent dan ouders van vroeger gewend waren.

In de bovenbouw werd volop samengewerkt op afstand. “In voorbereiding op het voorgezet onderwijs, wilden we voor groep 7 en 8 zo min mogelijk verandering,’ vertelt Floris van der Klein, directeur. ‘De leerlingen in die leeftijd zijn gewend om samen aan vakken en projecten te werken en hebben dit digitaal voor elkaar gekregen.” Doordat alles uiteindelijk zijn normale doorgang heeft gevonden, heeft de leiding een duidelijk beeld van leerlingen in deze groepen: ‘De schooladviezen zijn er al en het voortgezet onderwijs vertrouwt daarop. De eindtoets is een aanvulling op het advies.”

De ervaring in het onderwijs op afstand is behoorlijk gegroeid, maar hoe kunnen jonge ouders hun keuze voor een school maken, als ze er niet eens kunnen rondkijken? De Waterval experimenteerde met een ‘Meekijkmovie’ en er vonden rondleidingen plaats op afstand. Er werden nieuwe mogelijkheden bedacht voor ouders om tóch een zo goed mogelijk beeld van de school te kunnen vormen. Een lid van de PR-werkgroep legt uit: “Ouders kunnen kiezen uit drie mogelijkheden: een digitale rondleiding door een teamlid, gluren door de ramen met tekst en uitleg van een huidige leerling of speeddaten met een ouder van De Waterval. Op de website is ook een filmpje geplaatst waarin leerlingen uitleggen wat er zo fijn is aan hun school.” Aanmelden kan via www.de-waterval.nl.

Uit de krant