De leerlingen uit 3 vwo en tto doken in een taal en deden onderzoek op een bepaald gebied.
De leerlingen uit 3 vwo en tto doken in een taal en deden onderzoek op een bepaald gebied.

Derdeklassers vwo doen wetenschappelijk taalonderzoek

Onderwijs

Afgelopen week stond voor klas 3 vwo en tto van het Rijnlands Lyceum Sassenheim het wetenschappelijk taalonderzoek centraal. In groepjes werkten de leerlingen vijf dagen aan een zelf opgezet onderzoek waarin een van de talen nader bestudeerd werd. 

Zij analyseerden Franse rapteksten, onderzochten Duitse sprookjes en keken wat de invloed van het Nederlands op het Zuid-Afrikaans was. Daarbij raakten de leerlingen bijvoorbeeld vertrouwd met de begrippen hoofd- en deelvragen en doken ze diverse wetenschappelijke bronnen in.
“En wat bleek hen”, vertelt mevrouw R. Hogervorst, docent Nederlands, “sprookjes waren vroeger niet zulke leuke verhaaltjes, in Zuid-Afrika spreken ze een soort Nederlands dat de VOC daarheen meenam en McDonald’s in Frankrijk heeft een andere soort reclame dan in Nederland. Leuke ontdekkingen en de leerlingen zijn meteen goed voorbereid op het onderzoek in onze bovenbouw. Het resultaat was een mini-profielwerkstuk, dat zij op de laatste dag presenteerden. Voor de beste werkstukken hadden we een prijsje, we kijken op een geslaagde week terug.”

Uit de krant