'Goed voorbereid naar de brugklas, neemt spanning en onzekerheid weg. Het was een erg leerzame en ook ontzettend leuke week'
'Goed voorbereid naar de brugklas, neemt spanning en onzekerheid weg. Het was een erg leerzame en ook ontzettend leuke week' Foto: pr

Oefenen als brugpieper in de VO-week bij Sophia Scholen

Onderwijs

De stap van basis naar voortgezet onderwijs is voor veel kinderen groot en ook best een beetje spannend. Steeds een andere docent, blokuren, tussenuren en een schriftelijke overhoring. 

De leerlingen die groep 8 achter zich hebben gelaten en met een te volle rugzak met boeken als nieuwgebakken brugpieper op de fiets stappen, krijgen het allemaal tegelijk voor hun kiezen. Dat kan anders, dacht het Doorbraakteam van Sophia Scholen. Leerkrachten Fenna Stol, Tinka Persoon en Annemieke Wijma schreven een draaiboek voor een echte VO-week en drie Sophiascholen brachten deze direct in de praktijk; de Johannesschool in Hillegom beet het spits af en deze week volgden Kindcentrum Het Sterrenwerk en Montessorischool Noordwijk.

“Tijdens de VO-week bootsen we binnen de veilige muren van de basisschool een week op het voortgezet onderwijs na met gastlessen waarin een bepaald vak wordt gegeven, zoals techniek of Spaans”, vertelt Fenna Stol, initiatiefnemer, enthousiast. Ouders en externen waren erg te spreken over het concept en stonden te trappelen om hun kennis te delen in de klas. Ook het Rijnlands Sassenheim werkte mee. Leerlingen hadden uitstapjes naar deze ‘middelbare’ en de docenten bezochten groep 8 op de basisschool.

Het Sterrenwerk heeft gastdocenten van Teylingen College Leeuwenhorst en het Rijnlands ontvangen en is door het Fioretti College Lisse op vrijdag de hele dag uitgenodigd voor een dag binnen hun school. De Dierenbescherming, Combibrug en enthousiaste ouders hebben lessen verzorgd en er zijn spelletjes gedaan, zoals tas inpakken op tijd, boeken kaften en zelfs hangen in het fietsenhok.

Ook op de Johannesschool in Hillegom was iedereen enthousiast, waaronder veel betrokken ouders. Hurly Holtrop, directeur Johannesschool: “De kinderen hadden mentoruur en kregen vakken als wiskunde, psychologie, bouwkunde, Duits, Chinees, advocatuur en kunst. Ikzelf gaf aan twee groepen 8 een hoorcollege over muziek. Een erg leerzame en ook ontzettend leuke week.”

Chillen in een tussenuur
Liv en Chaim, twee leerlingen op Montessorischool Noordwijk vonden ‘het eerste uur fijn om vrij te hebben en later uit te zijn. Zo voel je je echt zelfstandig. Chillen tijdens een tussenuur en lekker je eigen keuzes maken beviel ook prima. De vreemde talen waren nog best moeilijk.” Al met al hebben ze heel veel zin in de stap naar het VO, omdat het minder spannend is.

“Dat is precies de bedoeling”, zegt Stol tevreden. “Goed voorbereid naar de brugklas, neemt spanning en onzekerheid weg. Wij doen er als leerkracht altijd alles aan om kinderen vol trots en met zelfvertrouwen de volgende stap te laten zetten en de VO-week draagt hier zeker aan bij. We hopen natuurlijk dat veel scholen zullen volgen en nog meer groepen 8 even kunnen ervaren hoe het leven op de middelbare school.”

Uit de krant