Lisse op weg naar meer laadpalen | Lissernieuws
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225534&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo lissernieuws.nl
De gemeente kan nu contracten afsluiten over het plaatsen en de exploitatie van laadpalen in Lisse.
De gemeente kan nu contracten afsluiten over het plaatsen en de exploitatie van laadpalen in Lisse. (Foto: Arie in 't Veld)

Lisse op weg naar meer laadpalen

  Politiek

ELEKTRISCH RIJDEN • Onlangs werd bekend dat het gemeentebestuur van Lisse een beleid op poten wil zetten voor het plaatsen van meer laadpalen voor elektrische auto's in het dorp. Dit klinkt eenvoudig, maar volgens wethouder Kees van der Zwet loopt men nog tegen veel zaken aan.

Door Arie in 't Veld

Hoeveel palen ga je bijvoorbeeld plaatsen op de pleinen voor de flats en andere appartementengebouwen? En er gaan bij het plaatsen ook normale parkeerplaatsen verloren. Hoe ga je als gemeente daarmee om?
Wethouder Kees van der Zwet: "Het is zeker niet de bedoeling dat eenieder naar willekeur goten gaat graven en kabels gaat leggen. Het moet allemaal goed gestructureerd worden. Elektrisch rijden en laadinfrastructuur zijn grotendeels afhankelijk van marktontwikkelingen en innovatie. Dit is niet iets waar wij als gemeente direct invloed op kunnen uitoefenen. Wel kunnen wij door zoveel mogelijk faciliterend op te treden een bijdrage leveren om inwoners te bewegen over te gaan op elektrisch rijden. Overigens passen de aanpassingen van de richtlijnen binnen het duurzaamheidsstreven van dit college. En parkeerplaatsen gaan niet zozeer verloren, want een elektrische auto die staat op te laden staat dan namelijk niet op een andere parkeerplaats."

De gemeente heeft geen sturing op het laadtarief dat de gebruiker betaalt. Die tarieven worden bepaald door de aanbieders, waarvan er meerdere actief kunnen zijn binnen een gemeente. Dat kan zorgen voor marktwerking en voor laadpalen met een verschillende uiterlijk. "Vooralsnog hebben we geen direct contract over de levering van elektriciteit. Als gevolg van de aanpassingen kunnen we nu wel contracten afsluiten over het plaatsen en exploitatie van laadpalen. Wij zullen voor het plaatsen van elke paal een verkeersbesluit moeten nemen", aldus Van der Zwet, "en we moeten inschatten hoe de vraag naar laadpalen op korte en langere termijn is en de af te sluiten contracten daarop afstemmen."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225534&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225537&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225535&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=lissernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=216" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>