Logo lissernieuws.nl
<p>Ook wethouder Kees van der Zwet deelde bij een actie in coronatijd bloemen uit. Deze was ge&iuml;nitieerd door het Bloemencorso Bollenstreek.</p>

Ook wethouder Kees van der Zwet deelde bij een actie in coronatijd bloemen uit. Deze was geïnitieerd door het Bloemencorso Bollenstreek.

(Foto: pr)
COVID-19

Terugblik op coronacrisis deel 1: wethouder Kees van der Zwet

  Politiek

In deze zomerserie kijken we met het college van burgemeester en wethouders van Lisse terug op de coronacrisis. Hoe hebben zij die ervaren? Wat maakte indruk en wat deed het met hun persoonlijke leven? We trappen af met wethouder Kees van der Zwet, die onder meer financiën en economische zaken in zijn portefeuille heeft.

Door Ruth Eppink

Voor velen staat 15 maart 2020 nog in het geheugen gegrift: om 17.30 uur werd bekendgemaakt dat de horeca om 18.00 uur moest sluiten, filmpjes van rijen wachtenden voor coffeeshops gingen de hele wereld over en het besef drong eindelijk door: het coronavirus is echt een groot probleem. “Het was een hectische periode, het afgelopen jaar”, stelt Van der Zwet, “maar ik ervaar ook een gevoel van opluchting dat ikzelf en mijn directe omgeving van corona bespaard te zijn gebleven. Wat mij vooral bijgebleven is? De algehele lockdown en de avondklok. Hierdoor vielen vrijwel de gehele detailhandel en de horeca stil. De wijze waarop diverse ondernemers daarmee zijn omgegaan maakte op mij veel indruk. Horecaondernemers die in no-time een bezorgservice opzetten, maar ook detaillisten die zodanig omschakelden dat zij toch een deel van hun afzet, en daardoor hun klantenbinding, in stand hielden.”

Coachend begeleiden
Vanaf het begin van de lockdown heeft het college actief contact gezocht met de lokale vertegenwoordigers van de detailhandel en de horeca. “Samen hebben we gekeken hoe maatregelen zo consumentvriendelijk mogelijk en in goed overleg ingevoerd konden worden. Daarbij is steeds onderling uitgewisseld hoe dit uitpakte voor ondernemers en hoe we het beste om konden gaan met de beperkingen. Met de voedingsmiddelendetailhandel hebben we bijvoorbeeld ingezet op maximale spreiding van de consumenten rond de kersttijd. Toen de horeca de terrassen weer mocht openen, hebben we gekeken hoe we hen konden faciliteren. Dit heeft geresulteerd in het verruimen van de terrasmogelijkheden om binnen de anderhalvemetersamenleving hen maximaal de mogelijkheid te bieden hun gasten te ontvangen. In alle gevallen hebben we niet ingezet op handhaving, maar vooral op het coachend begeleiden van ondernemers.”

Drukte bij de milieustraat
Tijdens de eerste lockdown hadden de milieustraten door heel Nederland het drukker dan ooit. “Nee, ik heb toen mijn huis niet opgeruimd. Ik ben in die periode een paar keer bij de milieustraat langs geweest, maar niet om spullen weg te brengen. Wel om te bezien wat we aan de wachtrijen konden doen. Dit resulteerde in het instellen van eenrichtingsverkeer en het verruimen van de openingstijden binnen de beperkte capaciteit. Als gevolg van het thuiswerken nam ook de hoeveelheid afval toe. Hierdoor was een zuivere beoordeling van het afschaffen van Diftar bijna onmogelijk”, stelt Van der Zwet.

Digitaal vergaderen
Ook in het gemeentehuis is het al lange tijd stil. Vergaderingen vonden digitaal plaats, iets wat de wethouder lastig vond. “Ik miste bij veel overleggen de non-verbale communicatie. Vergaderingen gingen zakelijker. Maar of dat digitale overleggen überhaupt effectiever is moet nog blijken.” Aan zijn werkplek thuis ligt het in ieder geval niet. “Ik heb al jaren kantoor aan huis, die werkplek is optimaal.” Van der Zwet is positief richting de toekomst. “We krijgen corona beter onder controle door de hoge vaccinatiebereidheid. Wel is er het risico van opleving van varianten waarvoor de vaccinatie nog niet werkt. Ik verwacht toch dat we weer snel back to normal zullen gaan, maar ik ben wel benieuwd welke veranderingen van de coronatijd zullen beklijven.”

Meer berichten