Logo lissernieuws.nl
Foto: bk
Politiek

Lisse steunt economische impuls voor de streek

  Toerisme

REGIO • De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het plan de komende vier jaar jaarlijks bijna 190.000 euro beschikbaar te stellen voor het uitvoeringsprogramma in het kader van de Economische Agenda Duin- en Bollenstreek.

Door Arie in 't Veld

Deze agenda is in het voorjaar van 2016 door de vijf gemeenten in de Duin en Bollenstreek vastgesteld. De regio is weliswaar heel aantrekkelijk om in te wonen, maar qua economische prestaties bungelt de streek ergens achteraan in de landelijke lijstjes. VVD-man Martijn Tibboel meldt daarover (zie de website van de lokale VVD) dat de gemeenteraad in juli al heeft besloten dat er de komende vier jaar steeds 57.000 euro per jaar wordt uitgetrokken om de plannen aan te sturen, door te ontwikkelen en aan te jagen. Daar komt nu dus jaarlijks 187.726 euro bij. Nu kan men op zoek naar een programmadirecteur en aan de slag met de elf business cases, want er moet veel gaan gebeuren. Bijvoorbeeld op het gebied van het vergroten van de kracht van bestaande bloemeniconen.

Gezonder leven
Verder streven de gemeenten naar het creëren van een hogere bewustwording bij bewoners en bezoekers van de Duin- en Bollenstreek over een gezonder en energieker leven, vanuit een voedingsperspectief. Daarbij hoort ook het promoten van Duin- en Bollenstreek als een culinaire regio met gezonde streekproducten.

De gemeenten willen eveneens bewoners en bezoekers maximaal faciliteren in het uitoefenen/beleven van sport. Het verbinden van de verschillende wandel-, fiets- en vaarroutes door de streek en het toevoegen van sport- en bewegingselementen aan die routes kunnen daaraan bijdragen.

Sloepennetwerk verdichten
Een punt is ook de economie rond watergebonden bedrijvigheid versterken en de samenwerking van watergebonden bedrijven vergroten door verdichting van het sloepennetwerk in de Duin- en Bollenstreek, met meerdere verbindingen tussen Ringvaart en Trekvaart. Daarnaast het verbeteren van de bereikbaarheid, hetgeen betrekking heeft op onder andere het openbaar vervoer, oost-westverbindingen en een fietspadennetwerk. Ook wil men de werkgelegenheid vergroten door middel van de business case Onderwijs en Arbeidsmarkt.

Reageer als eerste
Meer berichten