Hoortoestellen worden steeds kleiner en innovatiever, nu ook al af te stellen op afstand via een app. (foto ter illustratie)
Hoortoestellen worden steeds kleiner en innovatiever, nu ook al af te stellen op afstand via een app. (foto ter illustratie) Foto: Pixabay

Hoortoestel Specsavers op afstand bij te stellen via app

Zakelijk

Als eerste audicienketen biedt Specsavers Lisse hoortoestellen aan die op afstand bij te stellen zijn en in aanmerking komen voor een vergoeding binnen de basisverzekering. Bij deze hoortoestellen hoeven de klanten van Specsavers Lisse niet meer naar de winkel te komen voor aanpassingen van bestaande instellingen, maar kunnen zij via een app deze gemakkelijk doorgeven aan audicien Bas Kempen. Hoewel door de genomen maatregelen klanten met een gerust hart een afspraak in de winkel kunnen maken, kijkt Specsavers ook naar de mogelijkheden om zorg op afstand meer toegankelijk te maken.

Slechthorenden worden op basis van een vragenlijst, gehoormeting en een vraaggesprek met de audicien ingedeeld in één van de vijf categorieën van gehoorverlies, van mild (categorie 1) tot complex (categorie 5). Specsavers biedt deze innovatieve hoortoestellen aan vanaf categorie 2. Via een app kunnen klanten direct een bijstelling die zij nodig achten doorgeven. Dit verzoek komt vervolgens binnen bij audicien Bas Kempen die op afstand deze kan doorvoeren. Wanneer de nieuwe instelling gereed is, hoeft de klant deze alleen nog maar te accepteren in de app en het hoortoestel wordt automatisch geüpdatet.

“Vrijwel elk hoortoestel moet na de eerste instelling bijgesteld worden, maar ook in de loop der jaren ondervinden mensen veranderingen in het gehoor. Het bijstellen op afstand heeft voor zowel de klant als mij als audicien veel voordelen. Zo kunnen onze klanten direct feedback delen en kan ik veel gerichter te werk gaan bij het bijstellen van het hoortoestel. Klanten kunnen bijvoorbeeld real time een hinderlijke situatie omschrijven waar ik de aanpassing op kan uitvoeren. En met slechts één klik in de app voldoet het hoortoestel weer aan zijn of haar behoeften”, aldus Bas Kempen.

Op afstand bij te stellen hoortoestellen zijn al langer in de private markt beschikbaar, maar die moeten slechthorenden vaak zelf betalen. Bij Specsavers kunnen klanten voor deze hoortoestellen in aanmerking komen voor vergoeding door hun zorgverzekeraar.

Specsavers Lisse heeft alle nodige maatregelen genomen waardoor mensen de winkel met een gerust hart kunnen bezoeken. Zo hoeven klanten slechts één keer in de winkel te komen voor een hoormeting en de aanschaf van het toestel. Toch merken de medewerkers dat vooral ouderen een bezoek soms uitstellen. “Heel logisch gezien de huidige situatie, maar vaak is het uitstellen van zo’n bezoek niet wenselijk”, vervolgt Bas Kempen. “Het uitstellen van een hoortest en een hoortoestel kan invloed hebben op onder andere de kwaliteit van leven van slechthorenden, omdat zij hun omgeving niet goed kunnen horen. Door deze innovatieve hoortoestellen kan ik klanten na het aanpassen van een hoortoestel vervolgens altijd op afstand de service bieden die zij nodig hebben, zeker in deze tijd. Kijkend naar de vaak oudere doelgroep die een hoortoestel draagt en wellicht in deze periode twijfelt om naar de winkel te komen, biedt dit een welkome uitkomst.”

Uit de krant