De totaalopbrengst van de Grote Clubactie in 2020, bijeengebracht met de verkoop van meer dan 3 miljoen loten.
De totaalopbrengst van de Grote Clubactie in 2020, bijeengebracht met de verkoop van meer dan 3 miljoen loten. Foto: Merel van Dooren

Grote Clubactie levert verenigingen uit Lisse ruim 10.000 euro op

Verenigingen

UPDATE • Ruim 300.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Lisse lukte het verenigingen om in totaal € 10.233 op te halen. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik € 9,5 miljoen op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Dit jaar deden in Lisse zes clubs mee en zij haalden mooie bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club! Het gaat om gymnastiekvereniging Fit € 5.499, Oudervereniging St. Willibrord €2.343, VC Liusna € 738, Speeltuinvereniging Kindervreugd € 531, Da Capo Lisse € 498, Badmintonvereniging Lisse € 474 en Schaakclub De Zwarte Pion € 150.
Atletiekvereniging De Spartaan, niet door de Grote Clubactie bij de deelnemende clubs uit Lisse genoemd, heeft echter wel meegedaan, meldt De Spartaan in een mailtje. “Onze club heeft 2055,00 euro opgehaald, waarvan akte.”

Meer clubs dan vorig jaar
“Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie.” Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: “Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.”
De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu “krachtig doorbroken”. Dit jaar deden er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. “Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

Op volle kracht online
Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe onlinemiddelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online.
De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Vereniging gesteund?
Niet alleen voor de deelnemende clubs, ook voor alle mensen die een lot hebben gekocht, is het een bijzonder jaar. Er zijn dit jaar namelijk veel meer prijzen te winnen en de prijzenpot is aanzienlijk verhoogd. De winkans is dit jaar zelfs 1 op 10. Check je lot(en) vanaf 10 december via de lotchecker op clubactie.nl om te kijken of er een prijs op is gevallen.

Uit de krant