Eva Rusman, John van der Tol en Hella Radic-Hoogland. | Foto: Esther Akerboom
Eva Rusman, John van der Tol en Hella Radic-Hoogland. | Foto: Esther Akerboom Foto: Esther Akerboom

Dorpshart Lisse zit in de lift

Zakelijk

Het gaat goed met het dorpshart van Lisse. Dankzij het Team Centrummanagement, dat zich inzet om het winkelgebied aantrekkelijk en gezond te houden, is het in een opwaartse spiraal beland. Het team, bestaande uit centrummanager Eva Rusman en communicatiemedewerker Hella Radic-Hoogzand, heeft het afgelopen jaar versterking gekregen van centrummanager John van der Tol, die zijn expertise als citymanager van Teylingen heeft ingezet.

Door Esther Akerboom

Van der Tol werd vorig jaar aan het team toegevoegd omdat er te veel op het bordje van het bestaande team kwam te liggen. "Winkeliers gaven aan dat er dingen moesten veranderen. Mijn opdracht was om meer verbinding tussen de ondernemers onderling te creëren en de vitalisering van het winkelgebied te bewerkstelligen. Er was een optie voor een tweede jaar, maar omdat ik bij de gemeente in dienst ben getreden, houdt de opdracht na goed overleg op te bestaan."

Regiofunctie
Het winkelcentrum van Lisse heeft, samen met dat van Katwijk, een belangrijke regiofunctie. Om de verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de ondernemers te vergroten en zo het centrum als geheel beter te laten functioneren, bouwde het team verder op de basis die er al was: meer de diepte in, waardoor zaken naar boven kwamen en ondernemers hun eigen verantwoordelijkheid weer konden nemen. Zo werden er twee bijeenkomsten georganiseerd waarbij ondernemers hun ideeën en grieven konden spuien en een uitgebreide enquête konden invullen. "Het heeft een mooi resultaat opgeleverd", zegt Van der Tol. "Alle ergernissen en de wensen werden een stuk duidelijker. Het winkelcentrum bestond steeds meer uit allemaal losse eilandjes en die zijn dichter bij elkaar gekomen. Ondernemers merken dat ze meer kunnen bereiken door samenwerking. En dat ze hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dus niet alles wat hen niet zint naar het centrummanagement doorschuiven of aan de gemeente overlaten. De input van de ondernemers bij evenementen wordt groter en hierbij gaat het niet om een hogere omzet. Zij willen vooral een gezellige sfeer creëren, waardoor mensen eerder terug komen naar het centrum."

Draaiboek
Volgens Rusman zit het met die sfeer wel goed. "Wij merken dat omliggende gemeenten onze activiteiten rechtstreeks kopiëren en soms vragen ze om een heel draaiboek. En dat Lisse aantrekkelijk is, blijkt wel uit het feit dat 70 procent van de bezoekers aan het centrum, de dagelijkse boodschappen niet meegerekend, van buiten Lisse komt. Ook de aanvraag voor nieuwe winkelpanden gaat prima, er komen binnenkort nieuwe winkels bij."
Radic-Hoogzand merkt het ook op social media. "Het is natuurlijk een kwestie van opbouwen en dat kost tijd. Maar de Facebookgroepen 'Kleurrijk Lisse' en 'Dorpshart Lisse' krijgen steeds meer volgers."
Voor de dorpshartevenementen zijn veel vrijwilligers nodig. Met name voor activiteiten met kinderen op zaterdagen kan het team nog wel wat extra handjes gebruiken. Wie zich wil aanmelden, vragen of opmerkingen heeft, kan mailen naar info@dorpshartlisse.

Uit de krant