Bloeiende hyacinten en een boerderij, schilderij van A.L. Koster, permanent te zien in Museum De Zwarte Tulp als langdurig bruikleen van het Gemeentemuseum, Den Haag.
Bloeiende hyacinten en een boerderij, schilderij van A.L. Koster, permanent te zien in Museum De Zwarte Tulp als langdurig bruikleen van het Gemeentemuseum, Den Haag.

De Zwarte Tulp sluit zeer succesvolle Koster-tentoonstelling af

Cultuur

KUNST • Museum De Zwarte Tulp in Lisse heeft in het weekend van 28 en 29 april de tentoonstelling van de schilder van bloembollenvelden Anton L. Koster (1859-1937) afgesloten met topdrukte. De expositie was de succesvolste in het bestaan van het museum. "We wisten dat we iets bijzonders in huis hadden", zegt directeur-conservator Sabine Huls. "Maar dit overtrof alle verwachtingen."

Gastconservator Floor de Graaf bracht ruim vijftig werken van Koster bij elkaar. Grotendeels uit particulier bezit, maar ook bruiklenen van het Gemeentemuseum Den Haag, Teylers Museum en het Rijksmuseum. Het was bijna 60 jaar geleden dat er een uitgebreide tentoonstelling was van het werk van Koster.

Bezoekers bewonderden Kosters werk om de kleurrijkdom en het intieme karakter van de afgebeelde landschappen. De bloembollenteelt was in Kosters tijd veel kleinschaliger dan nu en de schilder koos de meest sfeervolle plekken in de Bollenstreek.

Nieuw werk ontdekt
Gedurende de acht maanden dat de tentoonstelling te zien was, meldden talrijke bezoekers ook zelf in het bezit te zijn van een werk van Koster. Ook de taxatiedag op 3 februari, waarop taxateur Frank Welkenhuysen en Floor de Graaf kunstwerken beoordeelden, bracht onbekende Kosters aan het licht. In totaal werden ongeveer vijftig nieuwe olieverfschilderijen, aquarellen en pastels ontdekt.

In het veld geschilderd
Koster, die vanaf 1890 in Haarlem woonde, werkte in de bloeitijd van de Bollenstreek veel buiten in het veld, vooral in de tweede helft van april. Op kleine doeken schilderde hij dan met olieverf losjes studies. In zijn eigen tijd en nu nog worden deze studies gewaardeerd om de spontane, impressionistische schilderwijze. De studies dienden vaak als voorbeeld voor sterk uitgewerkte, gedetailleerde schilderijen die Koster in zijn atelier vervaardigde. Deze zijn groter van formaat.

Puzzelstukjes
De nieuw ontdekte werken vullen als puzzelstukjes het bestaande beeld van Kosters oeuvre aan. Voor ongeveer de helft bleken het studies of juist uitgewerkte versies van al bekende voorstellingen. Koster herhaalde voorstellingen soms ook in aquarel of pastel in plaats van olieverf. Van de andere helft van de opgedoken werken was nog geen versie bekend. Sommige laten andere onderwerpen dan bollenvelden zien, zoals duin- of stadsgezichten. Dit andere werk van Koster is zeldzamer en evenzeer de moeite waard.

Permanent te zien
Enkele werken van Koster zijn in langdurig bruikleen gegeven en blijven permanent in Museum De Zwarte Tulp te bezichtigen. Zo kunnen ook belangstellenden die de tentoonstelling hebben gemist nog van Kosters schilderijen genieten.

Botanical Art World Wide
De directeur-conservator kijkt tevreden terug, maar is al volop bezig met de volgende expositie: Botanical Art World Wide, die op 18 mei opent. De tentoonstelling is onderdeel van een internationaal project, gestart door de American Society of Botanical Artists. In 25 landen worden tegelijkertijd afbeeldingen van inheemse planten gepresenteerd. Museum De Zwarte Tulp toont ruim zeventig werken van 25 kunstenaars die zijn aangesloten bij de Vereniging van Botanisch Kunstenaars Nederland (VBKN).

Uit de krant