De 3D-streetarttekeningen in Blokhuis trokken op een positieve de manier de aandacht, iets waar de stichting zich voor inzet.
De 3D-streetarttekeningen in Blokhuis trokken op een positieve de manier de aandacht, iets waar de stichting zich voor inzet. Foto: archief Ruth Eppink

Stichting Lisse Marketing draait goed

Algemeen

TOERISME • Stichting Lisse Marketing draait lekker. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2017 dat aan de gemeente is gepresenteerd, met onder andere de constatering dat Lisse jaarlijks vele miljoenen bezoekers ontvangt.

Door Arie in 't Veld

Stichting Lisse Marketing (SLM) is opgericht in 2011 met als doel Lisse te promoten bij inwoners, bezoekers en bedrijven. SLM bestaat uit een dagelijks bestuur en een algemeen bestuur met vertegenwoordigers vanuit Dorpshart Lisse (voorheen Koopcentrum Lisse), Horeca Lisse, Businessclub Lisse, Cultuur, VVV en Agrarisch. Onder het bestuur van SLM vallen drie medewerkers: VVV-medewerkster Brigitte Zoet, centrummanager Eva Rusman en VVV/Dorpshart-medewerkster Hella Radic-Hoogzand. Naast het vaste personeel zet SLM ook vrijwilligers in.

VVV en museum
In 2015 heeft de stichting ervoor gekozen de locatie van de VVV te verplaatsen naar en te integreren met de balie van Museum De Zwarte Tulp. Hierdoor werd het mogelijk om de openingstijden te verruimen en de gasten van Lisse te ontvangen in een representatieve en historische omgeving. Vanaf 2017 is VVV Lisse het gehele jaar geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van feestdagen). De samenwerking met De Zwarte Tulp leverde voor zowel het museum als de VVV nieuwe kansen op. De balie van de VVV en Museum De Zwarte Tulp wordt altijd bemand door twee personen. Tijdens evenementen wordt zo veel mogelijk samengewerkt met lokale verenigingen en vrijwilligersorganisaties, zoals EHBO Vereniging Lisse, vrijwilligers van de hulpdiensten en nog vele anderen.

De rapportage van de SLM is zeer uitgebreid. De organisatie stelt dat er sinds 2011 veel is veranderd en dat de SLM niet stil heeft gezeten. Digitale promotie blijkt tegenwoordig een belangrijk middel voor de stichting. De websites worden dagelijks bijgehouden. Het totale aantal unieke bezoekers van alle websites tezamen laat een aanzienlijke stijging zien. Ook zijn tot nu toe alle eigen doelen met betrekking tot het aantal unieke bezoekers behaald.

Mooiste voortuin
Het jaarverslag stelt dat Lissers trots zijn op Lisse en dat ook uitdragen. Tijdens het seizoen zijn ze tolerant tegenover de bezoekers en accepteren ze dat Keukenhof beperkingen voor hen meebrengt. Om te stimuleren dat inwoners trots zijn op Lisse en dit ook tonen, is jarenlang de Mooiste Voortuin-verkiezing georganiseerd. Bewoners konden in het najaar bollen ophalen en planten, zodat Lisse nog kleurrijker op de kaart zou staan in het voorjaar. Veel bewoners haalden wel de bollen op, maar slechts weinigen deden mee aan de verkiezing. Daarom is men gestopt met de actie; de stichting zoekt nog naar een alternatief.

Met het merk Dorpshart heeft het centrumgebied een duidelijke positionering gekregen. Er wordt ingezet op een regionale functie voor het winkelgebied, waarmee bezoekers getrokken worden uit de gehele regio. Er is een website ontwikkeld met een bijbehorende Facebookpagina en de evenementen zijn in de afgelopen twee jaar omgezet van lokale naar regionale evenementen, waaronder een aantal 'nieuwe'. De Tulpenpluktuin, Kinderrommelmarkt, 112-dag en het Pietenatelier zijn hier voorbeelden van. Zij hebben aantrekkingskracht op bezoekers van de Bollenstreek en verder.

SLM heeft twee vaste bronnen van inkomsten, te weten de betalingen van de gemeente vanuit de prestatieovereenkomst (over 2017 groot 83.312 euro) en een bijdrage uit het Ondernemersfonds Lisse (in beginsel 20.000 euro). Daarnaast worden de kosten van enkele grotere evenementen door SLM betaald en vervolgens gebundeld gefactureerd aan de ondernemersvereniging, dan wel het Ondernemersfonds. Met VVV Kleurrijk Lisse wordt voornamelijk gekeken naar de toekomst. Uitbouwen van de bestaande middelen, zoals de Dorpshart Lisse-website hebben grote prioriteit. Social media worden verder geoptimaliseerd en uitgebouwd met als doel te groeien richting de 10.000 volgers op Facebook.

Uit de krant