Opnieuw een recordopbrengst voor de Grote Clubactie: ruim 12,8 miljoen euro.
Opnieuw een recordopbrengst voor de Grote Clubactie: ruim 12,8 miljoen euro. Foto: pr

Grote Clubactie: verenigingen in Lisse halen bijna 14.000 euro op

Verenigingen

Met een opbrengst van bijna € 13 miljoen verbreekt de Grote Clubactie voor het derde jaar op rij al haar records. Verenigingen uit Lisse haalden samen € 13.638 op. Koning Willem-Alexander gaf de voorzet met zijn bewogen quote en iedereen kopte deze massaal in.

Voor Lisse gaat het om de volgende clubs: St. Willibrordschool € 4.317, Scoutinggroep Shawano’s Lisse € 3.999, Atletiekvereniging De Spartaan €2.778, Lisser Kaninefaten € 1.014, Speeltuinvereniging Kindervreugd € 588, Badmintonvereniging Lisse € 369, VC Liusna € 219, Da Capo Lisse € 192, Schaakclub De Zwarte Pion € 162. Ook Fit Lisse heeft loten verkocht, maar die vereniging is in dit overzicht niet meegenomen. Dit komt doordat het correspondentieadres in Lisserbroek zit.

Algemeen Directeur Frank Molkenboer: “Prachtig dat mensen ook in deze tijden bereid zijn om ‘hun cluppie’ te steunen. Dit is een geweldig gebaar naar het verenigingsleven en al hun vrijwilligers. Wat me elk jaar opnieuw raakt is niet zozeer het aantal verkochte loten, maar het feit dat zoveel leden van verenigingen zich inzetten voor hún club. Het is een vrijwilligersgebeuren, van jong en oud, met een sterk sociaal karakter. Recent onderzoek toont aan dat men juist meedoet om elkaar en hun club te helpen. Zo is het in 1972 ooit bedacht en dat is ook al 50 jaar de kracht van de Grote Clubactie.”

Koning Willem-Alexander: verenigingen zorgen voor de mooiste momenten
De Grote Clubactie heeft financieel, sociaal én maatschappelijk grote impact, vindt ook koning Willem-Alexander: “Verenigingen verbinden en zijn de bouwstenen van onze maatschappij. Met de Grote Clubactie krijgen verenigingen overal in Nederland een extra financieel steuntje in de rug. Clubs in sport, hobby en cultuur blijven daardoor toegankelijk voor iedereen. Geweldig dat zoveel enthousiastelingen zich steeds weer inzetten om de actie tot een daverend succes te maken.”

Van voetbalvereniging tot bridgeclub
350.000 leden van 5.500 verenigingen gingen samen langs de (digitale) deuren. Of je nu in je clubtenue aanbelt bij de buren of je oom en tante aan de andere kant van het land een appje met jouw verkooplink stuurt. Dit jaar bleek dat men meer dan ooit bereid was om een club te steunen.

Veel steun aan clubs in deze financieel pittige tijden
Energieprijzen rijzen de pan uit, inflatie is op een ongekende hoogte en alles wordt duurder. Ook voor verenigingen. De Grote Clubactie maakt het voor clubs mogelijk om ook in deze dure tijden extraatjes te blijven organiseren voor hun leden. Zo kunnen verenigingen nieuw materiaal aanschaffen, vrijwilligersdagen organiseren en nog veel meer. Uit liefde voor de club hebben mensen zich meer dan bereid getoond om een steentje bij te dragen.

Uit de krant