Afbeelding
Foto: pr.

Ze dronken een glas

Column

De nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente was - zoals we gewend zijn - een gezellige bijeenkomst. Dit keer in het Fioretti College en met een positieve toespraak van burgemeester Lies Spruit. En gelijk heeft ze, want in Lisse is het goed toeven, al is er altijd wel iets om bedenkingen over te hebben.

Maar daar ga ik nu niet op in, om het positieve van die toespraak niet te bederven. En als u dan toch het nodige wilt weten, dan moet u Facebook maar eens volgen. De burgemeester wilde vooral kijken naar de toekomst. En dat doen wij dan ook. Bijvoorbeeld via het splinternieuwe mobiliteitsplan dat nog door de raad moet worden behandeld. Een zeer uitgebreid plan overigens dat de mobiliteit in Lisse in kaart brengt en voorstellen en ideeën ter verbetering aandraagt. Heel verstandig wordt in het rapport opgemerkt dat het voor een optimale leefbaarheid gewenst is dat er geen doorgaand verkeer door Lisse rijdt en dat het externe verkeer zo snel mogelijk gebruikmaakt van een Buitenring rondom Lisse-Lisserbroek. Behalve de hoofdwegen kan in dat geval het grootste gedeelte van Lisse en Lisserbroek een 30 km/uurgebied worden en worden ingericht volgens de richtlijnen. Aldus het rapport.

Tot zover begrijpen we het allemaal wel. Maar wat die 30 kilometerzone betreft begrijpen vele anderen het niet. Al meerdere malen heb ik het op de Van Ostadestraat en Gerard Doustraat meegemaakt dat als je dertig rijdt, sowieso de brommers je links en rechts voorbij scheuren, maar ook veel automobilisten vinden het kennelijk een snelheid van niks. Die rijden dan achter je en slaan aan het toeteren. Of je maar harder wilt rijden, of opzij wilt gaan. Anderen toeteren niet eens, maar gaan je met een rotgang voorbij. Ligt dat aan de inrichting van het gebied? Ik denk het niet. Met name de ingang van de wijken in de Poelpolder zijn vanuit alle richtingen voorzien van drempels waarbij je de kans loopt de onderkant van de auto te beschadigen als je te hard rijdt. Of erger nog, je nieren dreigen aan de loop te gaan. Ondingen dus die drempels en totaal overbodig, want na zo'n drempel is het voor de meeste bestuurders gewoon een kwestie van het gaspedaal weer indrukken. Ook ondanks het feit dat er scholen in de buurt staan. Maar ja beste mensen, wat moet je daar nou aan doen? Er wordt niet gehandhaafd.

Als nou eens een paar keer en op onverwachte momenten de politie op verborgen plekken met de snelheidsmeter gaat staan, vallen er beslist de nodige bonnen. En dat dan een paar keer herhalen. Pas als er kan worden gehandhaafd heeft het zin teksten over het inrichten van een 30 kilometerzone in zo'n rapport te zetten. Tot nu toe is het alleen een kwestie van: we hebben gedaan zoals het hoort. Ofwel, ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Wat die snelheden betreft tenminste.

In de rapportage staat nog heel veel meer. Bijvoorbeeld over een extra rondweg en nog meer bruggen over de Ringvaart. Te veel om hier of in onze kolommen te behandelen. Een informatieavond waar tekst en uitleg wordt gegeven en ook de mogelijkheid bestaat om in het kader van de veelgeroemde participatie de mening(en) kenbaar te maken zou welkom zijn. Misschien dat ik er zelf nog eens op terugkom.

Uit de krant