De enorme druiventros van kunstenaar Kathleen Ryan ziet er beschimmeld en verschrompeld uit. Maar is dat ook zo?
De enorme druiventros van kunstenaar Kathleen Ryan ziet er beschimmeld en verschrompeld uit. Maar is dat ook zo? Foto: Corine Zijerveld

LAM-museum verwerft 'beschimmelde' druiven uit Amerika

Cultuur

Het viel niet mee om het werk uit de VS te krijgen. Eerst dreigde een Amerikaans museum er met de beschimmelde druiven van Kathleen Ryan (1984) vandoor te gaan en daarna kwam de coronacrisis waardoor het werk moeilijk naar Nederland kon komen. Sinds dinsdag 2 juni staan de XXXL druiven van de Amerikaanse kunstenaar dan toch in het LAM museum. 5 juni heropent het museum op Landgoed Keukenhof en kan iedereen, mét online ticket met starttijd, het 3D-stilleven zelf ervaren.

Aan de bijna drie meter lange tros van Kathleen Ryan hangen beschimmelde en half ingedroogde druiven. Zoals meer werken van Ryan zijn ze gemaakt van glinsterende edelstenen en kralen. Eerder gooide ze hoge ogen op beurzen als Art Basel Miami, FIAC Parijs en Frieze Art Fair met haar rotte citroenen. "Haar werk stoot je af en trekt je aan. Door de edelstenen wil je dichterbij komen. Van veraf laten ze je het verval zien, van dichtbij worden het abstracte landschappen met de mooiste kleuren en glinsteringen", zegt museumdirecteur Sietske van Zanten.

Vanitas van nu
Het werk van Kathleen Ryan wordt vergeleken met de Hollandse 17de-eeuwse Vanitas-schilderijen waarin kijkers met rijkdom en luxe eraan herinnerd worden dat alles vergankelijk is. Tegelijk verwijzen de druiven naar Bacchus, de god van de wijn en symbool voor vreugde en vruchtbaarheid. Ryan maakte eerder een serie stenen druiven, die ze Bacchantes noemde. Waar de druiven daar perfect rond en glad zijn, zijn ze in het LAM juist verschrompeld en oneffen. Bijna rozijnen.

Ambacht en industrie
Kathleen Ryan combineert het ambachtelijke – het duurt maanden om alle steentjes te bevestigen – met industriële elementen. De druiventakken zijn gemaakt van koperen leidingen. De kunstenaar groeide op in Santa Monica in Californië en woont en werkt tegenwoordig in New York. Haar werk werd eerder tentoongesteld in de Cc Foundation in Shanghai, het Arsenal Contemporary in New York en het Kunsthistorische Museum Wenen.

Dé plek
Sietske van Zanten: "De aanloop was niet makkelijk, maar wat zijn we blij dat we doorgezet hebben. Er is geen andere plek waar het beter tot zijn recht komt dan in het LAM-museum." De beschimmelde druiven van Kathleen Ryan passen perfect binnen het thema voedsel en consumptie van het nieuwe LAM museum op Landgoed Keukenhof. "Maar vooral ook bij onze missie om je anders te laten kijken", zegt Van Zanten. "We geven je een vernieuwende museale kijkervaring, maar laten je daarna ook thuis met nieuwe ogen naar je eigen vertrouwde omgeving kijken. Na een bezoek aan het LAM begint het pas echt. Ik durf te wedden dat je na het zien van de druiven van Kathleen Ryan beschimmeld eten thuis opeens totaal anders ervaart."

Heropening
Het LAM-museum is vanaf vrijdag 5 juni weer open op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Om iedere bezoeker persoonlijk te kunnen stimuleren in het anderskijken, werkte het museum altijd al met een beperkt aantal tickets met starttijden. De komende periode krijgen bezoekers nog iets meer rust en ruimte. Een online ticket is gekoppeld aan een starttijd, daarna mogen gasten zolang blijven als ze willen. De tour is, net als anders, te volgen op de eigen smartphone voor wie wil. Zonder tour is het museum net zo interessant; op elke zaal staat een medewerker die bezoekers prikkelt met kijktips. De online tickets met starttijd voor het LAM museum zijn in de eerste fase zijn alleen voor juni beschikbaar. Kijk voor meer informatie op www.lamlisse.nl

Uit de krant