Afbeelding
Foto: pr.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Column

Een bericht van de gemeente duidt erop dat aan de Nassaustraat grote dingen staan te gebeuren. De bestrating wordt rigoureus onder handen genomen en de klus zal in z'n totaliteit tot half oktober gaan duren. Dat is me nogal wat en dan moeten de weersomstandigheden ook nog mee zitten, want anders duurt het nog langer.

Dat dit alles een fikse grijpstuiver zal kosten moge duidelijk zijn, maar daarmee is in de begroting beslist rekening gehouden. Inmiddels liggen de financiële papieren voor het nieuwe begrotingsjaar klaar, waaronder de zogenoemde kadernota. Die bevat een eerste aanzet voor de vertaling van het nieuwe coalitieakkoord en speelt in op de daarin opgenomen duurzaamheidsgedachte. Het college doet hierin voorstellen op het gebied van wonen, verkeer, veiligheid, omgevingswet en duurzaamheid. Het nieuwe beleid dat ontstaat uit het coalitieakkoord wordt deze zomer verder uitgewerkt en doorgerekend en opgenomen in de begroting 2019. Er wordt in die nota aan de raad voorgesteld om voor allerlei doeleinden geld beschikbaar te stellen. Maar zo'n gigantische wegoperatie als van de Nassaustraat kom ik nergens tegen. En toch weet ik er wel eentje die zo mogelijk nog omvangrijker is en veel, heel veel meer geld zal kosten.

Wethouder Jeanet van der Laan gaf me eigenlijk het handvat voor deze column door op te merken dat de raad 44.000 euro gevraagd zal worden voor een mobiliteitsonderzoek. Dat is een ander onderzoek dan het eerder aangekondigde mobiliteitsplan dat mede is geënt op de zuidelijke ontsluiting met Haarlemmermeer. Het mobiliteitsonderzoek waarover Van der Laan het heeft gaat om knelpunten boven tafel te halen bij het gebruik van wegen en bijvoorbeeld fietspaden. De wethouder zegt tevens dat het streven erop is gericht dit onderzoek in eigen huis te organiseren. Nou vind ik dat laatste zeer lovenswaardig, want gemeenten geven jaarlijks een liederlijk vermogen uit aan het door externe bureaus laten verrichten van onderzoeken. De hamvraag is nu echter vooral of op de een of andere wijze de zo veelgeprezen participatie hierbij nog een rol gaat spelen. Dus bijvoorbeeld via een enquête de inwoners vragen hoe ze over bepaalde situaties in het dorp denken als het over mobiliteit gaat.

Ik kwam hier op, toen ik onlangs fietsend op de Ruishornlaan een fietser bijna een doodsklap zag maken. Wat bleek: de man (die er gelukkig goed afkwam) was met z'n voorwiel in de gleuf tussen twee tegelrijen gekomen. Slingerde en werd tegen de grond gekwakt. En nog eens goed kijkend blijkt dat alleen al dit fietspad vol dergelijke gleuven zit omdat de tegels zijn gaan wijken en inmiddels zelfs ruimte bieden aan forse onkruidgroei. Ik heb het al eens eerder gehad over de belabberde toestand van veel trottoirs en fietspaden in met name de Poelpolder. Later hoorde ik dat het in het dorp al niet veel beter is. Welnu: er kwam geen enkele gemeentelijke reactie. Maar er is nu een nieuw college en dus grijp ik naar het gezegde 'Nieuwe ronde, nieuwe kansen'. En dus aandacht en (veel) geld besteden aan het verbeteren van de fietspaden en trottoirs. En dan maar hopen dat de leidingleggers van alle mogelijke instanties ook eindelijk eens een keer de dan goede bestrating met rust laten.

Uit de krant